Lego is 's werelds meest geliefde merk, hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?

Merken die geliefd zijn, zijn merken die zogenaamde 'vitale emotionele verbindingen' met consumenten opbouwen.

123RF

Het meest geliefde merk ter wereld is Lego. Dat blijkt uit onderzoek van Talkwalker, een Amerikaans bedrijf dat gedrag op social media analyseert. Onlangs gaven de onderzoekers een lijst met 's werelds meest geliefde merken vrij

Talkwalker onderzocht forums, sociale mediakanalen, nieuwssites en blogs op positieve opmerkingen over Lego, het speelgoed waarvan zeven sets per seconde worden verkocht en waarvan zoveel is gemaakt dat iedereen op aarde tachtig stukjes zou kunnen hebben. Lego hoort al generaties lang bij onze kindertijd (en in toenemende mate ook bij volwassenheid). Vorig jaar vroeg Lego CMO Julia Goldin een volgepakt Debussy-theater in Cannes Lions hoeveel bezoekers als kind met Lego hadden gespeeld. Vrijwel iedereen stak zijn hand op. Hoe wordt een merk zo geliefd?

Advertentie
advertisement
Lego

Vitale emotionele verbindingen

Volgens de berekening van het onderzoeksinstituut zijn merken waar mensen van houden, merken die zogenaamde 'vitale emotionele verbindingen' met consumenten opbouwen. Zulke verbindingen worden via verschillende methoden tot stand gebracht. Deze omvatten tastbare maatregelen zoals een goede klantenservice, een krachtig sponsorprogramma en het handhaven van een hoog niveau van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Andere kenmerken die er toe doen zijn het creëren van een gevoel van nostalgie - consumenten herinneren aan de historische relevantie van een merk - en belangenbehartiging van werknemers: consumenten zullen eerder van een merk houden dat bekend staat om het goed behandelen van zijn werknemers. Ook speelde actieve betrokkenheid met influencers en fans een belangrijke rol bij het creëren van verbindingen die ertoe leidden dat consumenten van een merk hielden.

Lego was overigens alomtegenwoordig tijdens de lockdown. In maart werden er meer Lego-zoekopdrachten uitgevoerd dan in voorgaande jaren. Lego-fans worden regelmatig uitgenodigd om ideeën in te zenden die kunnen worden gebruikt om nieuwe officiële sets te maken. Onlangs heeft het merk een nieuwe activiteit bedacht, genaamd Good Enough to Eat. Daarvoor worden mensen gevraagd voedselproducten te maken, zoals een hamburger of sushi van legoblokjes. 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie