Premium

MerkManie: Wat is het favoriete merk van... Jasper Schilder, The Best Social

Mensen uit het vak aan het woord over hun favoriete (on)bekende merk, dat ze de afgelopen tijd zijn gaan waarderen.

Jasper Schilder - The Best Social

In MerkManie komen mensen uit het vak aan het woord over hun favoriete (on)bekende merk, dat ze de afgelopen tijd zijn gaan waarderen of juist niet zijn gaan waarderen. Ditmaal: Jasper Schilder, eindredacteur en creative bij The Best Social. 

Advertentie
advertisement
Van welk merk ben jij plotseling gaan houden? En waarom?

Ik heb nog niet zo lang geleden OneWorld ontdekt. Een magazine gewijd aan 'journalistiek voor een eerlijke en duurzame wereld'. Ze duwen je echt met je neus op feiten waarvan je jezelf niet bewust was, maar zodra je het leest ben je blij dat je het ziet en weet. Maatschappijkritisch, lak aan heilige huisjes en iedere post van ze op Instagram intrigeert of is een eye opener. Bewonderenswaardig als je zo’n platform kunt bouwen, en na jaren nog dezelfde vastberadenheid hebt om je missie tegen onrechtvaardigheid zo scherp uit te voeren. Onrecht en ongelijkheid tegengaan is dweilen met de kraan open, maar ze dweilen maar al te graag. Met de vinger op de zere plek. En zonder zulke organisaties wordt de wereld geen betere plek.

Wat is er zo bijzonder aan?

Het is echt verfrissende journalistiek, met verhalen die andere media niet coveren of laten liggen. Maar naast het aan de kaak stellen van bepaalde kwesties, kijken ze ook naar manieren om het te veranderen. Hun eigen journalistiek is daarmee ook een aanzet tot een vervolg of verandering in de praktijk. Plus, ze hebben me geleerd dat mijn plasticverbruik bijdraagt dat mensen in Zuidoost-Azië vervuild water drinken. Of hoe problematisch ontwikkelingscampagnes in elkaar steken, waarvoor witte BN’ers als ogenschijnlijke redder naar noodgebieden vliegen voor een reclame vol ‘poverty porn’. Dat zulke dingen in mijn gezicht worden geduwd tijdens het scrollen, maakt het scrollen op social media een stuk waardevoller.  

Hoe komt de liefde tot uiting?

Nou het voelt cliché en afgezaagd om te zeggen, maar de bewustwording beïnvloedt wel je koopgedrag. En dat betekent niet per se dat je moet gaan voor dat Fair Trade-stickertje, maar dat je je ook afvraagt: profiteren wel de juiste mensen nu ik stracciatella ijs met een sympathiek stickertje sta te scannen? Alles wat je consumeert of in je overvolle prullenbak duwt is direct verbonden met andere mensen, en OneWorld laat me dat realiseren. Dit betekent niet dat ik de helft van de week met een glazige staar zulke dingen aan het verwerken ben. Maar op die kleine momentjes per dag, zoals in de supermarkt. 

Zou je het aan anderen adviseren?

Ja. Iemand adviseerde mij het, en daar ben ik blij mee. Sommige mensen ontvolgen een account dat alleen maar zorgwekkend en vervelend nieuws deelt, waardoor je beseft hoe oneerlijk en naar dingen zijn. Ondanks dat je beter kop uít het zand kunt steken, ben je bij de berichten van OneWorld blij dat je het ziet. Ze verschaffen inzichten, maken je wijzer, vertellen unieke verhalen en zijn daarmee eerder inspirerend dan deprimerend.

Zal de liefde blijven? Of wissel je vaker van lievelingsmerk?

De liefde blijft. Ik kan, en wil, nog veel van ze leren. Ik wissel liever van lievelingsijs.

Lees ook: MerkManie: Wat is het favoriete merk van... Baba Touré?

Voor MerkManie is Adformatie op zoek naar liefhebbers van (on)bekende merken. Ben je de laatste tijd fan geworden van een bepaald merk en wil je dat met de wereld delen? Mail het ons. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie