(Onderzoek) Jonge gezinnen kopen het meeste online

Deze consumentengroep bestelt bijna twee keer zo vaak op het internet als andere Nederlanders.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat concludeert Experian Marketing Services in een . Jonge gezinnen zijn verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van de online omzet.

Een flink percentage, zeker omdat zij nog geen 8 procent van de Nederlandse bevolking uitmaken. Niels Vink, Consumer Insight Specialist bij Experian, spreekt bij deze groep ook wel over ‘Kind en Carrière’, aangezien daar hun voornaamste focus ligt. Deze groep is 1 van de beschreven groepen in de Mosaic Huishouden-segmentatie, waarin huishoudens worden geclassificeerd. Hij licht toe: ‘Jonge gezinnen zijn enorm online georiënteerd. Het gemiddelde aankoopbedrag van deze groep is met 116 euro redelijk laag, maar doordat zij zo frequent online bestellen blijft hun totale omzet met kop en schouders boven de rest uitsteken.’

Tienergezinnen blijven jonge digitalen voor
Gezinnen met tieners zijn nummer twee op de lijst. ‘Die zijn doorgaans minder online georiënteerd’, zegt Vink daarover. ‘Maar ze worden wellicht aangespoord door hun tieners.’ ‘Jonge Digitalen’ volgen op de voet. Onder deze groep vallen studenten voor wie het internet een tweede natuur is en die bovendien vrijwel zonder uitzondering over een smartphone beschikken. Dat zij niet hoger dan de derde plek behalen is te wijten aan hun beperkte budget.

Ook ouderen shoppen online
Volgens Vink is internet nog steeds het terrein van de jongere doelgroepen. De onderzoekscijfers onderstrepen dat volgens hem: 70 procent van de internetaankopen staan op naam van consumenten onder de 45 jaar. Desondanks zijn ouderen nog verantwoordelijk voor 8 procent van de online omzet.  Tussen 10.00 en 16.00 uur zorgen zij zelfs voor bijna de helft van alle online aankopen.

Als online retailer dien je volgens Vink deze doelgroepen dus op verschillende manieren te benaderen, aangezien deze consumenten verschillende behoeften hebben en gevoelig zijn voor verschillende boodschappen.

Vooral shoppen in het weekend
Nederlanders doen de meeste online aankopen doordeweeks. Wel wordt er in het weekend dieper in de buidel getast. ‘Consumenten hebben over het algemeen drukke weekenden en lijken dan alleen de tijd te nemen voor grote online aankopen. Bovendien is het weekend vaak het moment om naar fysieke winkels te gaan’, legt Vink de cijfers uit. ‘Online winkelen is tegenwoordig vanaf vrijwel elke computer of smartphone mogelijk, dus dat is waarschijnlijk de reden van de hoge cijfers op werkdagen.’

Advertentie
advertisement
Advertentie