Premium

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand…

Beautymerk L.O.V adviseert cosmetica-consument met spraakgestuurde spiegel.

L.O.V

Spraaktechnologie staat in het middelpunt van de belangstelling. Het onderwerp stond hoog op de agenda van zowwel de CES beurs in Las Vegas als South by Southwest (SXSW) in Austin. Alle grote tech bedrijven zijn er mee bezig en de verwachting is dat stembesturing steeds meer deel gaat uitmaken van ons dagelijks leven: of het nu gaat om navigeren in de auto, het aan- en uitzetten van muziek of bedienen van verlichting. De verwachting is algemeen dat spraakbesturing vooral ingang zal vinden in en om de woning.

Dat de techniek ook kansen biedt voor retail, blijkt uit een aankondiging van cosnova, een Duitse fabrikant van cosmetica die zich zelf afficheert als ‘pionier op het gebied van nieuwe tools en trendexpertise bij verkooppunten’. Met het nieuwe make-up merk L.O.V geeft het bedrijf naar eigen zeggen ' invulling aan de digitale trend van spraakherkenning naar een displayconcept' .

Advertentie

Handen vrij

Het komt er op neer dat L.O.V een prototype heeft ontwikkeld van een ‘voice activated digital assistant’. Zeg maar, een spraakgestuurde spiegel die het zal inzetten op al haar verkooppunten. De consument stelt de digitale assistent een vraag, bijvoorbeeld over een specifiek product, een kleur of iets bijzonders.  Vervolgens geeft de slimme spiegel een persoonlijk beauty-advies. Deze wordt getoond op het scherm, maar kan indien gewenst ook gemaild worden.

Met tutorials en how-to video’s laat de ‘smart mirror’  zien hoe je L.O.V producten kunt combineren met een trendy look. De gebruiker kan de video’s afspelen, pauzeren en stoppen met spraakopdrachten. Daarbij verdwijnt de video naar de achtergrond en verschijnt een spiegel, zodat de gebruiker (die de handen vrij heeft) de look gelijk kan uitproberen voor de spiegel.

Video: Dit is hoe de L.O.V Voice Activated Beauty Shop werkt

De spraakgestuurde spiegel is ontwikkeld is door de Think Tank en Digital Unit afdelingen, die cosnova in het leven heeft geroepen voor de ontwikkeling van innovatieve retailconcepten. Bij de ontwikkeling van het prototype liepen deze volgens digital innovation manager Henri Ritter overigens wel tegen een aantal uitdagingen aan, ‘zoals welke interface is geschikt voor spraakherkenning en welke display vervult de eisen van een spiegel maar kan ook intense kleuren laten zien?’

Een specifiek probleem bij de inzet van spraakherkenning zijn achtergrondgeluiden, maar Ritter verwacht dit met nieuwe technologieën zoals 3D audio in de toekomst te kunnen oplossen. ‘Met L.O.V zijn we erin geslaagd om een functionerend prototype van een Smart Mirror te ontwikkelen. Een prototype dat niet alleen op verkooppunten werkt, maar ook de consument thuis een meerwaarde kan bieden.' 

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie