Sterkste oplagegroei NRC en FD

Overall daalde de betaalde oplage van de landelijke dagbladen in het vierde kwartaal van 2012 met 1,4 procent, maar de titels van NRC Media en het Financieele Dagblad groeien met meer dan 2 procent in oplage.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

NRC Handelsblad groeit in oplage van 202 naar 206 duizend exemplaren (+2,1 procent), NRC.Next groeit van 75 naar 77 duizend (+2,8 procent) en het Financieele Dagblad (FD) groeit van 60 naar 61 duizend exemplaren (+2,3 procent). De oplagecijfers van het vierde kwartaal van 2012 zijn hierbij vergeleken met die van het vierde kwartaal in 2011. Dat blijkt uit de laatste rapportage van Hoi.

Alle drie de titels zakten in oplagen van de papieren uitgave (respectievelijk -1,6 procent, -8,4 procent en -8,7 procent), maar maakte dat goed door een oplagestijging van de digitale replica die te lezen is op de computer of de tablet.

De titels van de Persgroep deden het relatief ook goed. De Volkskrant groeide van 269 naar 271 duizend (+0,8 procent) en noteerde in zowel de papieren als in de digitale oplage een plus (+0,5 en +2,7 procent). Trouw groeide weer bescheiden en ging van 92 naar 93 duizend (+1,2 procent). Trouw heeft in 2012 geen digitale replica bij Hoi aangemeld. Het AD – ook geen aanmelding van een digitale replica in 2012 – ging in oplage terug van 392 naar 383 duizend exemplaren (-2,1 procent). Zowel Trouw als AD zijn in 2013 ook verkrijgbaar als digitale replica.

De Telegraaf noteerde een teruggang van 4,6 procent. Eind 2011 ging het nog om 529 duizend exemplaren, het vierde kwartaal van 2012 zijn dat er nog 505 duizend.

Het Reformatorisch Dagblad noteert een min van 3,9 procent (van 54 naar 53 duizend) en het Nederlands Dagblad verliest 5,5 procent (van28 naar 27 duizend).

Het totaal aantal betaalde landelijke dagbladen (abonnement of losse verkoop) bedroeg in het vierde kwartaal van 2011 gemiddeld 1,70 miljoen per dag. In het vierde kwartaal gaat het om 1,68 miljoen stuks.

Gratis Dagbladen
De gratis dagbladen Metro en Spits kenden in het vierde kwartaal van 2012 een zeer sterke teruggang in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor.

Metro daalde van 440 naar 392 duizend (-11 procent) en Spits van 362 naar 304 duizend (-16 procent). De gehele oplagedaling (-106 duizend) komt voor rekening van TMG dat Metro eind augustus vorig jaar overnam.

Een oplagestijging werd gerealiseerd door het gratis dagblad Almere Vandaag, dat via HDC Media ook onder TMG valt. Almere Vandaag ging van 76 naar 78 duizend exemplaren (+3,4 procent.)

Regionale dagbladen
De gezamenlijke regionale dagbladen daalden in oplage van 1,40 miljoen naar 1,33 miljoen (-5,1 procent).

Wegener, goed voor de meeste titels en de hoogste opgetelde oplage, daalt 'marktconform' van 719 naar 682 duizend (-5,2 procent).

NDC Mediagroep (Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant) doet het beduidend minder goed. Het gaat van 227 naar 212 duizend (-6,8 procent).

De vijf titels van HDC Media (onderdeel van TMG) doen het beter dan de markt en dalen samen van 218 naar 209 duizend (-4,4 procent).

Het Parool (De Persgroep) daalt van 61 naar 59 duizend (-3,5 procent).

Dit bericht is aangepast en aangevuld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie