Your Thoughts: Martech ondergeschikt aan merkpositionering?

Technologie is een zegen voor de marketeer die accountable is voor zijn budget, maar zorgt ook voor verwarring, voor keuzestress.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Marketingblogger Tadek Solarz maakte in zijn recent geschreven MarketingOnline-blogpost een opmerkelijk sprongetje van de crisis bij Volkswagen naar marketingtechnologie om te eindigen bij een krachtig pleidooi voor positionering. De essentie van positioneren blijft, ondanks alle nieuwe vaak technologisch gedreven communicatiemogelijkheden, hetzelfde. Solarz: ‘Marketeers kunnen inmiddels kiezen uit 2.000 marketingtechnologieproducten in 43 verschillende categorieën. Ik zie deze oplossingen vooralsnog als middelen. Middelen die elk vanuit hun eigen kracht een bijdrage moeten leveren aan het versterken van de gewenste positie in het brein van de klant. Middelen die juist daarom zouden moeten voortvloeien uit een masterplan dat is gebaseerd op een krachtige merkpositionering.’

Bent u het eens, oneens of gedeeltelijk eens met de stelling:

Marketingtechnologie koop of adapteer je met een masterplan gebaseerd op merkpositionering in je achterhoofd. Eens of oneens?

Truus Koppelaar-Noort directeur marketing & communicatie AFAS Software


Helemaal eens!
Je ‘why’ en de positionering van je merk moeten altijd uitgangspunt zijn bij de marketingexecutie. Als je die niet duidelijk in het vizier hebt, ben je stuurloos. Op basis daarvan stel je de doelen. Technologie is altijd een middel om een doel te bereiken. Als b2b-bedrijf moet je gevonden worden door je potentiële klant, want hij is leading in het koopproces. Contentmarketing en marketing automation zijn beiden middelen om dat doel te bereiken.

Marc van Eck RM managing partner - Business Openers


Eens
Met een heldere merkpositionering kun je het verschil maken omdat je een unieke breinpositie verovert bij de klant. Mist je deze altijd en in alles waarmaakt. Dat is een hele kluif voor de marketeer maar geeft hem ook eindelijk een echt strategische rol in organisaties. Als je dit niet doet, kunnen techneuten met sjoemelsoftware zomaar alles kapot maken wat in jaren is opgebouwd, zo laat Volkswagen ons zien. Marketingtechnologie is dus slechts een middel waar de slimme marketeer een techneut voor inzet maar uiteraard wel altijd met de merkpositionering als kompas.

Berend Sikkenga manager digital services & communications Ziggo


Deels eens
Natuurlijk is positionering leidend voor de keuzes in bijvoorbeeld je tactieken, organisatie en middelen. Echter de impact van (marketing)technologie is te groot om het alleen als middel af te doen. Vele middelen en dus strategieën, zijn er afhankelijk van. Zonder de juiste technologie zouden sommige merken zelfs geen bestaansrecht hebben. Technologie is zeer sterk bepalend voor het ontstaan van disruptieve bedrijven als AirBnB en Uber en daarmee een belangrijke bron voor positionering.

Robert Collignon RM SVP brand & customer strategy, Aegon


Eens
Traditionele marketing en sales is over. De klantenreis is niet lineair maar omnichannel. Klantprofielen zijn genuanceerd – zakelijk in een goed hotel en privé lekker naar de camping. Tenslotte strekt marketing zich niet alleen maar uit tot klantacquisitie maar vooral ook naar ‘customer engagement’ , huidige klanten. Technologie is een zegen voor de marketeer die accountable is voor zijn budget. Voor de consument brengt technologie echter niet altijd transparantie. Technologie zorgt ook voor verwarring, voor keuzestress. Juist daarom is het verankeren van marketingbeslissingen – ook van technologie – in een merkpositionering noodzakelijk. Het houdt het marketingschip op koers en zorgt voor relevantie voor de consument.

Jean-Paul Schaddé van Dooren marketingmanager Cityguys.nl


Eens
Merkpositionering moet op het netvlies van de marketeer gebrand staan alsmede de perceptie van de positionering in de ogen van de consument, die natuurlijk vaak verschilt. Niet alleen producten en merken veranderen, maar ook doelgroepen en de middelen die ze gebruiken, dus je zult je positionering continue aan moeten passen. En daarmee ook je middelenmix en de technologie die je daarbij gebruikt, of dat nu social media advertising tools zijn, eyetracking op YouTube of old school postcode-informatie om te folderen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie