Alphabet (Google) ziet advertentie-inkomsten stijgen, Microsoft meldt daling

Beide bedrijven presenteren hun kwartaalcijfers. Waar Alphabet de nettowinst zag dalen, noteert Microsoft een stijging.

Shutterstock

Google-moederbedrijf Alphabet heeft in het tweede kwartaal meer omzet geboekt. Het bedrijf wist meer te verdienen met de clouddiensten en de zoekmachine. Ook wist Alphabet meer geld binnen te halen met advertenties ondanks dat veel bedrijven vanwege de economische onzekerheid hun reclamebudgetten verkleinen. De winst viel wel lager uit vanwege hogere kosten.

Alphabet verdient meer aan advertenties

De totale omzet kwam uit op 69,7 miljard dollar, tegen bijna 62 miljard dollar een jaar geleden. Dat komt neer op een stijging van 13 procent. De totale advertentie-inkomsten stegen naar 56,3 miljard dollar, van 50,4 miljard dollar een jaar terug. Bij de cloudtak waren de inkomsten 6,3 miljard dollar, tegen 4,6 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2021.

Lees ook: Twitter noteert minimale stijging in advertentie-inkomsten

De nettowinst daalde naar 16 miljard dollar, van 18,5 miljard dollar een jaar geleden. Alphabet-topman Sundar Pichai is bezig de kosten te drukken door de werving van nieuw personeel voor de rest van het jaar te verminderen vanwege een mogelijke economische recessie. Alphabet telde aan het einde van het tweede kwartaal 174.000 werknemers. Dat waren er 144.000 een jaar geleden.

Microsoft ziet advertentie-inkomsten dalen

Ook Microsoft heeft zijn cijfers over het tweede kwartaal gepresenteerd. Het bedrijf zag de omzet en winst toenemen. De groei werd echter wel gedrukt door een zwakkere verkoop van pc's en lagere advertentie-inkomsten. Het concern kon wel profiteren van zijn snel groeiende cloudtak.

De omzet ging in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar met 18 procent omhoog tot 49,9 miljard dollar. Dat was beneden de verwachtingen van analisten. De clouddiensten leverden het techbedrijf ruim 23 miljard dollar aan inkomsten op, bijna een derde meer vergeleken met vorig jaar. Onder de streep bleef 16,7 miljard dollar over, 8 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. De nettowinst werd gedrukt door ongunstige valuta-effecten.

Microsoft maakte vorige maand bekend zich verder terug te trekken uit Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. In maart stopte het bedrijf al met de verkoop van nieuwe producten en diensten in het land, maar bleef het bestaande klanten ondersteunen en kantoren behouden.

Lees verder: Snap meldt tegenvallende kwartaalcijfers, naar eigen zeggen omdat bedrijven hun advertentiebudgetten verlagen

(Redactie Adformatie / ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie