Snap: bedrijven verlagen advertentiebudgetten door economische onzekerheid

Snap, het bedrijf achter Snapchat, meldt tegenvallende kwartaalcijfers.

Snap, de ontwikkelaar van onder meer Snapchat, deelt tegenvallende financiële cijfers over het tweede kwartaal. De omzetstijging valt analisten tegen en het bedrijf maakte in de afgelopen maanden veel meer verlies dan in dezelfde periode een jaar geleden. Snap is zelf ook ontevreden met de resultaten en wijt die grotendeels aan bedrijven die adverteren in de Snapchat-app.

Organisaties hebben in de afgelopen maanden hun advertentiebudgetten verlaagd door economische onzekerheid, zegt Snap-directeur Evan Spiegel in een toelichting aan analisten. De hoge inflatie, oorlog in Oekraïne, fors gestegen gas- en stroomkosten en meer factoren dragen bij aan die algemene economische onzekerheid.

Advertentie
advertisement

Snap lijdt zwaar verlies

In het afgelopen kwartaal noteerde Snap een totale omzet van 1,1 miljard dollar. Dat is weliswaar dertien procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2021, maar analisten hadden op meer gehoopt. 

Op die 1,1 miljard omzet leed Snap een verlies van 422 miljoen dollar. Een jaar geleden was dat 'slechts' 151,7 miljoen dollar. Snap wil zijn bedrijfsvoering aanpassen om zijn cijfers te verbeteren. 'De resultaten in het tweede kwartaal tonen niet onze ware ambities. We passen ons bedrijf en onze strategie aan om weer sneller te groeien', meldt directeur Spiegel. 

Twee concrete voorbeelden van die gewijzigde strategie zijn extra inkomstenbronnen aanboren dan advertenties en nieuwe functies introduceren in de Snapchat-app. Die functies moeten het aantal gebruikers en de gebruikstijd van de app verhogen - wat meer advertentie-inkomsten oplevert.

Betaalde app

Op het randje van het tweede kwartaal startte Snap al met een extra inkomstenbron in onder meer de Verenigde Staten en een handvol Europese landen. Het abonnement genaamd Snapchat+ geeft Snapchat-gebruikers voor vier euro per maand meer mogelijkheden en status in de socialmedia-app. 

Het abonnement is op moment van schrijven nog niet in Nederland beschikbaar en onduidelijk is wanneer hier verandering in komt. 

Adformatie publiceerde eind april een achtergrondartikel over de Snapchats vernieuwingen voor merken, creators en gebruikers.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie