Amazon blijft waardevolste merk ter wereld

De 100 waardevolste merken hebben zich tijdens de huidige crisis een stuk veerkrachtiger getoond dan tijdens de crisis van 2008.

Amazon is ’s werelds waardevolste merk gebleven. De waarde van de techreus steeg dit jaar met maar liefst 32% (100 miljard dollar) naar 415.9 miljard dollar. Dat blijkt maandag uit de 2020 BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands die WPP en Kantar onlangs lanceerden. Amazon is goed voor maar liefst een derde van de merkgroei van de Top 100. 

 

Advertentie
advertisement

Kantar rangschikte bedrijven door hun marktkapitalisatie te combineren met consumentenonderzoek van meer dan 3.8 miljoen mensen over de hele wereld. Over de nummer 1 ranking van Amazon stelt het onderzoeksinstituut: 'Hoewel de afhankelijkheid van consumenten van thuisbezorging tijdens de pandemie de logistieke mogelijkheden van Amazon heeft vergroot, bevestigde het ook de kracht van Amazon.'

De Top 100 heeft zich tijdens de huidige crisis een stuk veerkrachtiger en stabieler getoond dan tijdens de crisis van 2008, stelt het rapport. Bedrijven die continu investeren in lange-termijn-marketing en het bouwen van sterke merken lijken de coronacrisis veel beter te doorstaan. De merken groeiden met 227 miljard dollar in merkwaarde het afgelopen jaar. Ondanks de crisis zag de totale top 100 de totale merkwaarde met 5.9% toenemen. Voor de crisis was een groei van 9 procent voorspeld. 

Een greep uit de belangrijkste resultaten:

  • Tech-merken blijven de ranking domineren. Ze groeiden niet alleen met 10% aan merkwaarde, maar zijn samen ook goed voor meer dan een derde (37%) van de totale merkwaarde van de Top 100. Apple bekleedt net als vorig jaar de tweede positie in de Top 100 (+14%). Microsoft heroverde de derde plek (+30%), met dank aan het succes van MS Teams en Office 365 als handige tools bij het thuiswerken. Google staat op vier, niet in de laatste plaats omdat bedrijven tijdens de lockdown veel in de Cloud werkten.
  • Meer dan de helft van de Top 100 bestaat uit Amerikaanse merken, en een kwart van de merken is Aziatisch. We vinden 17 Chinese merken in de lijst. Alibaba (+16%, nr. 6) is het waardevolste Chinese merk, op de voet gevolgd door Internetgigant Tencent (+15%, nr. 7).
  • In de door Amerika en Aziatische landen gedomineerde Top 100 vinden we Shell terug op plek 83. Shell voert ook de categorie ‘Energy’ aan. Heineken staat niet in de Top 100 dit jaar, maar schopte het wel tot nummer 2 in de categorie ‘Beer’. In de categorie ‘Global Banks’ neemt ING de achtste plaats in.
  • Innovatie en creativiteit is voor merken steeds belangrijker, nu steeds mensen meer tijd online doorbrengen. Wie thuis jonge kinderen heeft zal begrijpen waarom juist TikTok de hoogste nieuwe binnenkomer is op 79.
  • De retail-sector is het hardst in merkwaarde gegroeid dit jaar (21%). Met dank aan de grote spelers in de e-commerce die zich tijdens de coronacrisis zowel innovatief als agile hebben getoond, zoals Amazon, Alibaba en JD (+24%, nr. 52). Maar ook Walmart (+24%, nr. 27) die de laatste tijd flink investeerde in e-commerce, doet het goed.
  • In de Top 20 grootste stijgers zien we ook veel merken in de media- en entertainmentbranche terug. Netflix (+34%) steeg acht plekken naar 26. Instagram was vorig jaar de grootste stijger en steeg dit jaar nog eens 15 plekken om op 29 te eindigen. Ook LinkedIn (+31%, nr. 43) en Xbox (+18%, nr. 65) stegen flink in de Top 100.

Bekijk het complete rapport hier.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie