'Apple gaat meer reclames tonen in zijn eigen apps'

Apple ziet mogelijkheden om meer te verdienen aan de gebruikers van zijn diensten, aldus Bloomberg.

Apple is van plan om meer advertenties te tonen in zijn eigen apps op de iPhone, iPad en in macOS. Dat schrijft het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Door gebruikers meer advertenties voor te schotelen, wil Apple meer verdienen aan zijn software. 

Het bedrijf toont al advertenties in zijn App Store, nieuws-app, aandelen-app en app voor Apple TV+. Zo zien gebruikers van de aandelen-app bijvoorbeeld een beeldvullende advertentie voor een hypotheeklening en krijgen gebruikers van de streamingsdienst Apple TV+ een reclame voor een honkbalcompetitie die alleen op het platform te zien is. 

Uitbreiding

Apple zou nu meer willen inzetten op reclames in zijn eigen apps. Volgens Bloomberg kijkt Apple al hoe het een nieuw advertentiemodel kan testen in Apple Maps. De navigatie-app zou gesponsorde aanbevelingen krijgen op basis van het zoekgedrag van de consument. Bloomberg schrijft ook over Apple's strategie om meer reclames te tonen in zijn App Store. Het techbedrijf gaf begin augustus aan dat het advertenties gaat plaatsen in nieuwe tabbladen in zijn appwinkel. Zo kunnen ontwikkelaars hun apps en games vaker - tegen betaling - onder de aandacht brengen van iPhone- en iPad-gebruikers.

Controverse

De keuze van Apple om meer advertenties in zijn software te tonen, ligt gevoelig. Zo zeggen diverse critici dat de vorige topman, wijlen Steven Jobs, er fel op tegen zou zijn omdat hij Apple-apparatuur steevast aanprees als premium gadgets met een bijbehorende software-ervaring. In de afgelopen jaren zijn veel Apple-producten duurder geworden, maar ook meer reclames gaan tonen. Dat is ook tegen het zere been van sommige consumenten, die klagen dat ze geen of in ieder geval minder advertenties willen zien op hun iPhone, iPad of macOS-computer. 

Een andere reden dat Apple's advertentiestrategie voor ophef zorgt, is dat app- en gameontwikkelaars minder aan advertenties verdienen sinds Apple zijn software aangepast heeft. Sinds 2021 kunnen Apple-gebruikers met één klik aangeven of ze gevolgd willen worden door adverteerders. Het leeuwendeel van de consumenten geeft hier geen toestemming voor, waardoor adverteerders moeilijker profielen kunnen opbouwen en minder relevante reclames tonen. Die leveren minder clicks en dus inkomsten op. Onder meer Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp) en Snap klagen sindsdien dat hun advertentie-inkomsten met miljarden dollars gedaald zijn. Dat Apple nu zelf meer gaat inzetten op reclames, zal bij dergelijke bedrijven niet in goede aarde vallen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie