Apple App Store gaat gebruikers meer reclames voorschotelen

De appwinkel op de iPhone en iPad krijgt meer reclames van ontwikkelaars die hun apps en games willen promoten.

Het logo van de App Store op een iPhone
Afbeelding: Shutterstock

Apple gaat gebruikers van zijn iPhones, iPads en iPods meer reclames voorschotelen in de App Store. Consumenten kunnen extra advertenties verwachten op het Vandaag-scherm in de digitale winkel met apps en games. Extra advertentieruimte moet ontwikkelaars helpen om hun apps en games onder de aandacht te brengen van meer potentieel geïnteresseerde gebruikers. 

Advertentie
advertisement

Gepersonaliseerde reclame

Apple bevestigt de nieuwe reclamestrategie tegenover Macrumors. De App Store toont al reclames in het Zoek-tabblad en op de pagina met zoekresultaten. Het Vandaag-tabblad dat als derde optie beschikbaar komt, is het scherm dat gebruikers standaard zien bij het openen van de App Store. Honderden miljoenen gebruikers vinden in de App Store nieuwe apps en games en updaten er hun bestaande programma's. Het Vandaag-tabblad komt dus bij een grote groep gebruikers onder de aandacht. 

Gebruikers bepalen zelf via een knop of ze Apple toestemming geven voor gepersonaliseerde reclames. In de eerste helft van dit jaar had 78 procent van de Amerikaanse Apple-gebruikers géén toestemming gegeven voor gepersonaliseerde advertenties, schrijft Macrumors op basis van een gelekte Apple-presentatie aan adverteerders. Apple hanteert relatief strenge eisen voor gepersonaliseerde reclames. Die zijn bedoeld om de privacy van gebruikers te beschermen en ontwikkelaars tegelijkertijd toegang te geven tot een relevant advertentiepubliek.

'Misschien vind je ook leuk'

Apple introduceert ook een tweede nieuwe advertentiemethode. Ontwikkelaars kunnen hun apps en games voortaan ook onder de aandacht brengen op de pagina van een andere app of game. Veegt de gebruiker naar beneden dan ziet hij een tabblad met apps die hij of zij misschien ook leuk vindt. Bij een gesponsorde app is de reclamevermelding duidelijk zichtbaar, zoals die ook bij andere advertentievormen goed zichtbaar is. 

Inkomstenbron

Voor Apple is de advertentiestrategie via de App Store een relatie nieuwe inkomstenbron. In welke mate is volstrekt onduidelijk. Apple geeft geen financiële resultaten van de App Store, waardoor de omzet uit commissies op apps en games én advertentieomzet geheim blijft.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie