Betaalbedrijven: Nederlanders gaven meer uit op Black Friday

ICS, Klarna en iDeal delen cijfers over het aankoopgedrag op de commerciële feestdag.

Black Friday
123rf

Nederlanders hebben op de commerciële feestdag Black Friday (26 november) meer uitgegeven dan voorgaande jaren. Dat melden betaaldiensten iDeal, Klarna en ICS. 

Klarna - een dienst die klanten achteraf laat betalen - noteerde op vrijdag 23 procent hogere verkopen dan op Black Friday 2020. De piek was om 21:00, toen Klarna 483 procent meer betalingen verwerkte dan op een reguliere vrijdagavond. 

Hogere uitgaven en meer transacties

ICS - de betaalorganisatie van creditcards - zegt dat Nederlanders vorige week via de creditcard tien procent meer hebben uitgegeven dan in de Black Friday week van 2020. Op de dag zelf was dit vijf procent. ICS noteert naast hogere totaaluitgaven ook een hoger aantal transacties (tien procent) dan vorig jaar. 

Ook iDeal - dat het aankoopbedrag direct van de betaalrekening afschrijft - meldt recordcijfers. Het platform laat Black Friday 2020 buiten beschouwing en zegt dat Nederlanders dit jaar ongeveer vijftig procent vaker betaald hebben via iDeal dan op Black Friday 2019. Het uitgegeven bedrag via iDeal zou ook zo'n vijftig procent hoger liggen dan in 2019.

VS tonen andere cijfers

De hoge verkoopcijfers en vele transacties rond en op Black Friday in Nederland komen niet overeen met de Verenigde Staten, waar de commerciële feestdag bedacht is. In de VS gaven consumenten op Black Friday voor het eerst minder geld uit dan het jaar ervoor, meldt Adobe Analytics. Er zou 8,9 miljard dollar zijn uitgegeven, tegenover 9 miljard vorig jaar. Adobe Analytics verklaart de daling door het gespreide (online) winkelgedrag van Amerikaanse consumenten. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie