Reclamebureaus steengoed in het oplossen van het verkeerde probleem

Winnaars in de hedendaagse marketinggame combineren harde marketingdata met emotionele inzichten.

Net als bij de internetrevolutie twee decennia terug, komen reclamebureaus bij de datarevolutie wat aarzelend op gang. Ze wentelen zich als Tita Tovenaar nog zelfgenoegzaam rond in hun creatieve toverdoos. En mogen data graag demoniseren als bron voor programmatic hardsell praktijken. In de tussentijd zoeken consultancies het lekker hogerop in de voedselketen. In de boardroom, waar de beslissingen worden genomen. En in de dataschatkamer, waar een vrij aardige routebeschrijving ligt voor exponentiële groei. 

Advertentie
advertisement

Bureaus zijn natuurlijk sterk in de kracht van de verbeelding, en in tempo maken. De vraag is alleen of we onder marge- en tijdsdruk niet te veel macher zijn geworden, en te weinig denker. Gaat de klantbriefing niet veel te vaak zonder grondige voorbereiding direct door naar creatie? Zonder scherp inzichten in markt, media en consument? En nemen we zonder deep understanding niet een levensgroot risico dat we een geweldig oplossing ontwikkelen, maar voor het verkeerde probleem?

Waarom data demoniseren en niet omarmen als springplank. Met de juiste data kunnen strategen en creatieven -altijd op zoek naar truffels in de boomgaard- direct onder de juiste boom gaan graven. Zo schiet creatie altijd raak en krijgen ideeën maximale tractie en exposure. Waardoor zelfs klanten met kleine mediabudgetten gaan groeien als Tsjernobylkool. De punt van de spijker is immers belangrijker dan het gewicht van de hamer.

Winnaars in de hedendaagse marketinggame combineren harde marketingdata met emotionele inzichten. Erik Scherder meets Dokter Rossie. Wie de juiste mix alfa en bèta in een rokende erlenmeyer mengt, en daar liefst nog wat stichtelijke woorden bij scandeert, verschaft zich een toverdrank waar consultancies voorlopig slechts van kunnen dromen. Data refreshes parts other advertising cannot reach!

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie