Google stelt einde Universal Analytics uit naar 1 juli 2024

Google komt organisaties tegemoet en geeft ze langer de tijd om over te stappen op Google Analytics 4.

Afbeelding: Shutterstock

Google geeft organisaties langer de tijd om over te stappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4. De pensionering van Universal Analytics schuift op van 1 oktober 2023 naar 1 juli 2024. Volgens Google hebben met name grote organisaties met complexe Analytics 360 meer tijd en hulp nodig om over te stappen.

Handleidingen helpen bij overstappen

Door Universal Analytics langer te ondersteunen, komt Google bedrijven tegemoet die zeggen dat de deadline van 1 oktober 2023 niet haalbaar was. Zij krijgen meer tijd , maar ook meer hulp. Google brengt namelijk ook nieuwe handleidingen uit die uitleggen hoe de overstap van Universal Analytics naar Analytics 4 in zijn werk gaat.

Begin 2023 breidt Google ook de mogelijkheden van zijn Setup Assistant uit. Die software helpt bedrijven bij het overstappen. Met meer mogelijkheden moet het overstappen naar Analytics 4 eenvoudiger worden, zegt Google. 

Focus verschuift

Hoewel Google Universal Analytics langer in de lucht houdt, geeft het bedrijf duidelijk aan dat de software richting de uitgang beweegt. In een blogpost meldt een director van Google Analytics dat Google's focus in 2023 zal verschuiven van Universal Analytics naar Analytics 4. In 2024 gaat het bedrijf zich volledig focussen op versie 4. 'Als gevolg hiervan zullen de prestaties in Universal Analytics 360 waarschijnlijk afnemen tot de nieuwe stopzettingsdatum.'

Media.Monks, een partner van Google bij het ondersteunen van bedrijven in hun privacy- en datastrategie, zegt dat bedrijven juist nu extra gas moeten geven om op tijd te migreren naar de nieuwe Analytics-versie. Suzanne Jansen, hoofd data bij Media.Monks, noemt het afstappen van third-party cookies (in Universal Analytics) een 'uitgelezen kans om terug te keren tot de essentie van marketing.' Hoe? 'Haarscherp maken hoe jij als merk waarde levert door de producten, services, content en ervaringen die je te bieden hebt. Het verzamelen van zogenaamde first-party data (in Analytics 4, red.) heeft alles te maken met de waarde-uitwisseling die je daar als merk tegenover stelt. Met het verdwijnen van de third-party cookie, moet de industrie zich weer beroepen op haar kernwaarden: creativiteit, vindingrijkheid en authenticiteit om de wederkerige relatie met de klant uit te lichten.' 

'Analytics 4 pas volwassen in 2025'

Marketeers die overstappen van Universal Analytics op Analytics 4, moeten er rekening mee houden dat de software nog in ontwikkeling is. Gerard Rathenau, auteur van boeken over Google Analytics, zei onlangs in gesprek met Adformatie: 'De nieuwe Analytics-versie biedt nog lang niet alle functies die je als marketeer kent uit Universal Analytics. Ik denk dat pas dertig procent van de functies in Analytics 4 zit. Google ontwikkelt de software verder door en ik verwacht dat Analytics 4 pas in 2025 een volwaardige opvolger is van Universal Analytics.'

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Vincent
Let even op, dat de 'gratis' versie van Universal Analytics nog steeds in Juli 2023 geen data meer verzamelt. 360 aan de titel toevoegen, maakt dat beter duidelijk.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie