Premium

Deze lessen trekt GroupM uit een onderzoek naar de impact van advertenties op sociale media

Onderzoekers delen inzichten met Adformatie over effectief adverteren op sociale media.

Advertenties op alle sociale media realiseren, zelfs wanneer ze slechts een paar seconden zichtbaar zijn, merkimpact. Maar een video die uitgekeken wordt, noteert een 46 procent hogere impact. Deze en meer inzichten doet GroupM op uit een onderzoek in samenwerking met Memo2, Pinterest, Twitter, TikTok, Snapchat en Spotify. YouTube Shorts en de Meta-platformen (Facebook en Instagram) zijn ook onderzocht. Aan het onderzoek deden 5800 respondenten mee.

Het onderzoek noemt gebruikers van sociale media in algemene zin, zonder in te gaan op bijvoorbeeld leeftijdscategorieën. Die verdiepende leeftijdsdata is er wel, meldt GroupM desgevraagd. Die data wordt echter pas later bestudeerd. Voor nu is in ieder geval duidelijk dat voor het onderzoek ‘platformgebruikers’ ondervraagd zijn, als afspiegeling van de socialmediadiensten in kwestie. ‘Automatisch zie je dan ook dat de groep van TikTok jonger was dan die van het Facebook-platform’, legt Lois Schut als strategic product & brand lead bij GroupM uit. 

Impact

GroupM, Memo2 en een wisselende samenstelling van partners deden eerder andere impactonderzoeken, onder andere naar video en connected tv. In vergelijking met non-skippable-videoformaten als videoadvertenties op Spotify of reclames van Videoland realiseren reclameformaten op sociale media twee tot drie keer minder impact tijdens een contactmoment. Dat hoeft niet erg te zijn, aldus de onderzoekers. De kosten voor een socialmedia-advertentie liggen immers veel lager. De kosten per impact kunnen zo tot vijftig procent lager uitkomen, zelfs wanneer je als adverteerder rekening houdt met het lagere impactniveau. GroupM en partners noemen sociale media daarom een potentieel waardevolle toevoeging aan de videomix, mits de boodschap in een korte tijd overgebracht kan worden.

Volgens de onderzoekers doen adverteerders er goed aan om vooraf te bedenken of zij extra willen betalen voor volledig bekeken views. Voor campagnes die zich richten op merkbekendheid is dat volgens de onderzoekers niet nodig. ‘Het blijkt namelijk dat wanneer adverteerders inkopen op basis van een view-doelstelling, de verhoging van de uitkijktijd vaak niet opweegt tegen de lagere frequentie en het lagere bereik dat hierdoor gerealiseerd wordt. In sommige gevallen kan het zelfs resulteren in slechts vijf procent extra impact, terwijl de kosten per impact bijna verdubbelen. Het advies luidt daarom om alleen te optimaliseren op uitkijktijd wanneer het volledig afkijken van de advertentie essentieel is voor het behalen van de communicatiedoelstelling, zoals bij de introductie van een nieuw product.’

Tijdlijn vs stories

Op socialmediaplatformen als Facebook en Instagram kunnen gebruikers én merken zowel berichten op de tijdlijn als stories delen. Een advertentie op de tijdlijn van de gebruiker realiseert 21 procent meer impact dan een story, maar is ook duurder. Hoeveel duurder? Pleun van der Kroef, head of social bij GroupM, licht desgevraagd toe: ‘Het verschil in kosten (CPM) is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals bijvoorbeeld de campagnedoelstelling, optimalisatie en doelgroep. Als wij kijken naar de verschillen in kosten tussen feed en stories zien wij dat deze schommelt tussen verschillen van 15 procent tot wel 50 procent, maar gemiddeld ligt dit verschil op 35 procent.’

De hogere impact kan overigens toegeschreven worden aan de extra herkenningspunten op de tijdlijn (merklogo en copy) en het feit dat veel gebruikers langer naar content op hun tijdlijn kijken dan naar stories, waar ze doorgaans sneller doorheen swipen.

Met of zonder geluid

Consumenten bekijken video’s op grofweg de helft van de sociale mediaplatformen zonder geluid. Met name op Facebook, de Instagram-tijdlijn, Twitter en Pinterest staat het geluid doorgaans uit, licht Schut desgevraagd toe. Spotify, TikTok, Instagram Story, YouTube en Snapchat bekijken mensen vaak met het geluid aan. Maar wel of geen geluid bij de video maakt voor de impact echter weinig uit, stelt het onderzoek. De impact wordt namelijk niet lager. Volgens GroupM is het daarom belangrijk dat video’s de belangrijkste boodschap altijd visueel communiceren. 

Aansluiting en positie

Uit het onderzoek blijkt ook dat aansluiting en positie op het socialmediaplatform in kwestie grote impact hebben op het resultaat van de campagne. Zo kan een fashionmerk op Pinterest tot wel drie keer meer impact genereren dan een merk zonder contextuele aansluiting. Dan de positie. Socialmediaplatformen die een propositie hebben waarbij een adverteerder voor een bepaalde tijd de eerste positie kan afkopen, realiseren de hoogste impact. Bekende voorbeelden zijn de TikTok Topview en Twitter Take-over. Deze formaten zijn in staat de impact van een non-skippable-video te evenaren, aldus GroupM. Schut: ‘Ze zijn daarom een slimme toevoeging voor campagnes die in korte tijd veel impact willen genereren.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie