Kantar: Nederlanders zien reclames het liefst op Bol.com

De marktonderzoeker deelt ook andere statistieken voor marketeers.

'De winkel van ons allemaal'
Shutterstock

Nederlandse consumenten vinden advertenties op Bol.com het meest relevant en nuttig en met weinig negatieve eigenschappen. Wereldwijd is Amazon - voor het tweede opeenvolgende jaar - het favoriete advertentieplatform van consumenten. 

Kantar doet deze en meer uitspraken in zijn Kantar Media Reactions 2023-rapport, dat gebaseerd is op interviews met ongeveer zestienduizend consumenten in 23 markten en negenhonderd 'senior marketeers' wereldwijd.

YouTube favoriet onder marketeers

Die marketeers kennen YouTube dit jaar de meest ad equity toe en zetten het videoplatform op één. Vorig jaar stond YouTube nog op de derde plaats. De nummer-een-positie van YouTube volgens marketeers staat in schril contrast met de waardering van consumenten wereldwijd, want het platform komt niet in hun top-vijf voor. 

Voor marketeers bestaat de top-vijf van voorkeursplatformen naast YouTube uit Google, Instagram, TikTok en Spotify. De top-vijf van consumenten wereldwijd is als volgt: Amazon, Google, TikTok, Instagram en Spotify. Die lijstjes komen dus qua namen erg overeen. Kantar zegt dat de waardering van de Nederlandse consument erg verschilt. Die geeft offline mediakanalen een hogere ad equity. Kantar kom uit op de volgende top-vijf: Financieel Dagblad, VT Wonen, Elle, Flow en Veronica Magazine. Een toplijst die volledig bestaat uit merken met een oorsprong in print dus.

Nederlanders waarderen bioscoop

Kijken we naar de mediakanalen, dan noteert Kantar meer interesse in gesponsorde evenementen. Die staan op de eerste plaats van favoriet mediakanaal volgens consumenten wereldwijd en in Nederland op de derde plaats. Nederlanders vinden de bioscoop nog prettiger. De Nederlandse toplijst bestaat naast de bioscoop en gesponsorde evenementen ook uit Point of Sale (POS, derde plaats), tijdschriften en out-of-home. Wereldwijd is de lijst als volgt: gesponsorde evenementen, bioscoopreclame, out-of-home, POS, digital ou-of-home.

Volgens Edwin Beijer, director consulting bij MeMo2 (onderdeel van Kantar), 'wordt de kritische houding van de Nederlandse consument overduidelijk. Daar waar de wereldwijde marketeer YouTube als sterkste ziet, plaatst de Nederlandse consument YouTube (met Facebook) juist onderaan de rangorde. Lokaal zijn consumenten en marketeers het eens over de kracht van bioscoop, gesponsorde evenementen en POS. Daar liggen kansen voor adverterend Nederland.'

Minder budget naar de metaverse

Uit het Kantar-onderzoek blijkt ook dat marketeers minder hebben uitgegeven aan de metaverse dan ze vooraf gezegd hebben. Want waar vorig jaar 61 procent van de marketeers claimde de uitgaven in de metaverse (een virtuele wereld) te verhogen, heeft slechts 12 procent dat gedaan. Volgend jaar claimt 22 procent het metaverse-budget te zullen verhogen. 

X (Twitter) minder in trek

Het aanhoudende gedoe en de brand safety-onzekerheid bij X (voorheen Twitter) leidt tot reputatieschade bij het platform, meldt Kantar. X staat niet langer in de top vijf voorkeursadvertentieplatforms van marketeers en levert in qua betrouwbaarheid (nu 7 procent, in 2021 nog 11 procent). Veertien procent van de marketeers zegt volgend jaar minder advertentie-euro's naar X te laten rollen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie