Meta verdient minder aan advertenties, ziet omzet voor het eerst dalen

Het bedrijf achter Instagram, WhatsApp en Facebook verlaagt ook de verwachtingen voor het derde kwartaal.

Moederbedrijf Facebook krijgt nieuwe naam: Meta 
Facebook

De omzet van Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram, daalde in het tweede kwartaal. Dat was voor het eerst voor het Amerikaanse socialemediabedrijf. Tegelijkertijd gingen de kosten met ruim een vijfde omhoog wat ook zorgde voor een flink lagere winst.

Lagere inkomsten uit advertenties

De omzetdaling kwam volgens Meta door de afzwakkende economie. Adverteerders letten daardoor weer wat meer op hun uitgaven en reclame-inkomsten zijn met afstand de belangrijkste inkomstenbron van Meta. De onderneming verwacht dat die inkomsten in het huidige kwartaal nog lager uitvallen en denkt ook last te krijgen van de dure dollar.

Meer actieve gebruikers

Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg zowel voor Facebook als voor Instagram, wat betekent dat meer mensen aan de advertenties werden blootgesteld. Topman Mark Zuckerberg verklaarde dat Reels, de korte filmpjes waarmee met name Instagram de strijd met TikTok aangaat op veel clicks kunnen rekenen.

Lagere omzet en winst

De omzet van Meta kwam in de maanden april tot en met juni uit op 28,8 miljard dollar of omgerekend 28,3 miljard euro, tegenover 29,1 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De kosten gingen tegelijkertijd met 22 procent omhoog tot 20,5 miljard dollar, onder meer doordat het personeelsbestand met haast een derde groeide. Om kosten te besparen gaat Facebook minder mensen aannemen.

Lees al het nieuws over Meta

De nettowinst kwam uit op 6,7 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog 10,4 miljard dollar.

Meta herhaalde nog maar eens in de gaten te houden of het mogelijk blijft om gebruikersdata van Europa naar de Verenigde Staten te verplaatsen. Als die mogelijkheid door de Europese Unie wordt afgesloten, dan zou het bedrijf een vertrek van de Europese markt kunnen overwegen, gaf Meta al eerder aan.

(Bron: ANP)

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Berno van der Wal
Adverteren op Facebook is waardeloos geworden aangezien het schieten met hagel is. Voorheen kon je heel gericht adverteren en recruiten. Voor gebruikers ook prettig omdat je geen reclame of vacatures krijgt waar je niet op zit te wachten. Adverteren op social media is nu net zoals een advertentie in een huis aan huis blad plaatsen. Maar ook dat leest de doelgroep die je wilt bereiken maar sporadisch.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie