Premium

Onderzoek onder Gen Z kan nu via Whatsapp, na werving via TikTok

Nieuwe tool maakt snel onderzoek mogelijk onder lastig bereikbare groep 14 – 25 jaar.

Onderzoeken via de mobiel met Whatsapp-berichten

Je werft ze via campagnes op TikTok en Instagram en ondervraagt ze via Whatsapp. MWM2 zegt een manier te hebben gevonden om de moeilijk bereikbare doelgroep van Generatie Z via WhatsApp aan onderzoek mee te laten doen.  Het is laagdrempelig, past bij de communicatiemiddelen van de jongere doelgroep, snel en efficiënt, aldus het onderzoeksbureau.

‘We hebben in korte tijd een panel van meer dan 1000 jongeren tussen de veertien en vijfentwintig jaar bij elkaar weten te krijgen’, vertelt Boris Kugel. ‘Eens in de zoveel tijd krijgen ze een appje voor een onderzoek of peiling. De respons is hoog en snel. Binnen een uur reageert 30 procent, na een dag heeft 50 procent zo’n Whatsapp-onderzoek ingevuld of ingesproken.’

'Alsof ze tegen vrienden praten'

Dat laatste is namelijk een van de features die in het Whatsapp-onderzoek is ingebouwd. Deelnemers kunnen hun antwoorden intikken, maar inspreken kan ook. De voice-optie is populaire onder de doelgroep, volgens Kugel. ‘Hoewel ze weten dat het geen echt app-gesprek is, gebruiken veel van de jongeren het wel zo. Echt, alsof ze tegen een vriend of vriendin praten. De ingesproken antwoorden zijn ook uitgebreider.’

Volgens Kugel heeft Gen Z als kenmerk dat ze gehoord willen worden en zich graag ergens over uit te spreken. ‘Ze zien enorm veel nieuws en problematiek en delen die ook met elkaar. Dit is echt de verbonden generatie, komt in de huiskamer bij elkaar. Alleen, en dat is het probleem ook, zijn ze via email veel moeilijker bereikbaar dan oudere doelgroepen. Vandaar dat we de media inzetten die zij gebruiken.’

Verdrietig, boos of angstig

Inmiddels heeft MWM2 zelf al een aantal onderzoeken gehouden onder de doelgroep. Zo is er zeer recent hoe de doelgroep aankijkt tegen het nieuwe schooljaar. Uit het onderzoek – binnen een dag uitgevoerd - blijkt dat 42 procent weinig tot geen zin had om terug de schoolbanken in te gaan. Voor 38 procent van de generatie Z maakt naar school gaan verdrietig, boos of angstig.

 

 

 

Advertentie