Ouders doen weinig aan actieve mediaopvoeding kind

Monitor mediagebruik 7-12 jaar: kinderen maken meer gebruik van media, ouders vinden het lastig dat in te perken.

123RF

Veel ouders twijfelen aan de mediavaardigheden van hun kinderen, vooral het vermogen om goed met sociale media om te gaan en hoe ze hun eigen mediagedrag onder controle kunnen houden. Toch geven ouders aan relatief weinig te doen aan actieve mediaopvoeding, blijkt uit de Monitor mediagebruik 7-12 jaar die vandaag is gepubliceerd.
 

Kinderen in de leeftijd 7 tot 12 jaar zijn volgens hun ouders ruim drie uur per dag met media bezig. Ongeveer de helft (48%) van de ouders geeft aan dat hun kind sinds de lockdown beduidend meer achter een beeldscherm zit dan voorheen. Een kwart van de ouders (26%) vindt het lastiger om in deze tijden het mediagebruik van het kind in te perken. Restricties opleggen doet gemiddeld maar 28 procent van de ouders.

Van verschillende mediaopvoedstrategieën komt supervisie (van een afstand meekijken en helpen bij online huiswerk) het meest voor; gemiddeld doet 46 procent van de ouders dit.

Niet zo mediawijs

Een op de drie ouders geeft aan dat ze bewust samen met de kinderen kijken of gamen. Slechts één op de vijf ouders geeft actief hulp en uitleg bij het mediagebruik, of dit nu interactieve sociale media of meer traditionele passieve media betreft, zoals het vertellen wat echt of onecht is, hoe je veilig kunt internetten of wat de rol van reclame is.

Peter Nikken, als lector Jeugd & Media verbonden aan Hogeschool Windesheim voerde het onderzoek uit in opdracht van Netwerk Mediawijsheid: 'Uit internationaal onderzoek weten we dat oprechte betrokkenheid van ouders bij wat kinderen online doen, helpt om meer kritisch te worden, beter voor jezelf te kunnen zorgen, het beter op school te doen, en gewoon samen meer plezier te hebben. Juist basisschoolkinderen hebben die steun van ouders nodig, omdat de cijfers van de monitor ook aantonen dat veel kinderen nog niet zo mediawijs zijn.'

Moeilijk om over te praten

Uit een analyse van YouCrowds (een enquête onder schoolkinderen van groep 7 en 8) komt naar voren dat veel kinderen het ingewikkeld vinden om met hun ouders over gamen en sociale media te praten. De monitor Mediagebruik 7 - 12 jaar ondersteunt dit. Slechts 27% van de ouders heeft de afgelopen maand met hun kind gepraat over ervaringen op sociale media/internet en 26% heeft het samen gehad over ervaringen tijdens het gamen.

Mediamatties

Om ouders en kinderen te ondersteunen in het gesprek over sociale media en gamen, is vandaag de online quiz Mediamatties geïntroduceerd. Door samen te spelen op ieder een eigen scherm, krijgen ze een kijkje in elkaars online wereld. Mediamatties is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven, VodafoneZiggo en gemaakt door IJsfontein

De data van het onderzoek zijn verzameld in januari 2021 tijdens de lockdownperiode, waarin veel kinderen wegens coronamaatregelen niet naar school konden, en meer tijd thuis hebben doorgebracht. Het gaat om een representatieve steekproef van 1.004 ouders van kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar in Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie