Starbucks verkoopt duizenden NFT's waarmee klanten sneller punten sparen

Met de NFT van honderd dollar spaart de klanten sneller punten om zijn lidmaatschip te upgraden. Dat lidmaatschap kreeg onlangs kritiek.

Koffieketen Starbucks heeft binnen twintig minuten tweeduizend NFT's aan klanten verkocht. Met zo'n Non-Fungible Token, een bewijs van eigenaarschap van een digitaal object, spaart de klant sneller punten in Starbucks spaarprogramma. Met die punten kan de klant bijvoorbeeld een duurdere koffie bestellen of toegang krijgen tot merchandise. 

Spaarinflatie

Het voornaamste argument om een NFT te kopen - sneller punten sparen voor het spaarprogramma - ligt gevoelig. In februari besloot Starbucks namelijk dat klanten voortaan meer punten moeten sparen voor voordelen als een gratis koffie. Zo zijn er niet langer vijftig maar honderd punten nodig om een zoete versnapering te claimen. De klant moet eerst dus meer geld uitgeven om een gratis extra te claimen. De klant moet nu ook meer punten sparen om een level omhoog te gaan in het spaarprogramma. Een achteruitgang waar de koffieketen een oplossing voor presenteert in de vorm van een NFT, die honderd dollar kostte. 

Web3

Starbucks presenteert de NFT's als één onderdeel in zijn digitale klantstrategie. In december werd een Web3-klantprogramma geïntroduceerd, dat klanten via een online game, quiz en andere activiteiten beloont met punten. Het digitale klantprogramma is een aanvulling op het bekende stempel-spaarprogramma van Starbucks.

NFT's

De populariteit van NFT's piekte in 2021, maar zakte in 2022 volledig in. De handel stortte in, consumenten betaalden minder voor NFT's en het aantal actieve NFT-gebruikers daalde ook. Desalniettemin ontwikkelden bekende merken vorig jaar NFT-acties, bijvoorbeeld om exclusieve merchandise te verkopen of om digitale kunst op televisies te tonen. Tegelijkertijd speelden er allerlei rechtszaken tegen en tussen bekende NFT-platformen. Bij dergelijke rechtszaken zijn regelmatig bekende personen betrokken omdat zij betaald kregen om NFT-platformen te promoten.

Starbucks laat zien dat het anno 2023 ook gelooft in NFT's. Een ander merk dat deze week een NFT-serie uitbracht is The North Face, dat zich richt op Chinese klanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie