Validators Bureau van het Jaar bij de MOAwards

Dit zijn alle winnaars van de MOAwards 2021.

Beeld: MOA

Donderdag 1 juli zijn in De Hallen in Amsterdam de MOAwards bekendgemaakt. De MOAwards zijn de vakprijzen die jaarlijks worden uitgereikt aan de meest inspirerende insights professionals en toonaangevende marketing research & analytics bureaus die het verschil maken.  

Dit zijn alle winnaars van 2021 op een rij, inclusief het jurycommentaar: 

Bureau van het Jaar

'Uiteindelijk geeft de optelsom van criteria, indrukken, de presentatie en kijk op het vak (van zowel jury als bureau) de doorslag en die valt uit in het voordeel van Validators. Ze zijn de winnaar, om hun methoden en technieken, maar nog meer om hun dynamiek, hun teamwork, hun succes in de markt, de ongeëvenaarde wil om steeds met een frisse blik naar hun werkterrein te kijken, hun open vizier naar de wereld om ons heen, naar wat wetenschap kan betekenen en wat een veeleisende markt nodig heeft. Ze doen dat op alle vlakken goed, en ze blijven groeien in inhoud, aanpak en uitstraling.   

Het is veelzeggend dat de jury in 2015, op bezoek bij het bureau, werd meegenomen naar het dak van het pand. ‘Kijk’, zei directeur/oprichter Martin Leeflang toen, ‘en dan hebben we hier een podium waar concerten worden gehouden, en kijk eens om je heen, is het niet prachtig?’ Ja, toen was de sky ook al de limit. In de presentatie van 7 mei jl. werd de jury live in Teams meegenomen naar dezelfde plek, maar dan door een van de medewerkers. De sky is nog steeds the limit. En democratisch als ze zijn, wil Validators die sky voor iedereen dichterbij halen.'   

Digital & Webanalist van het Jaar: Anouk Erens (Online Dialogue)

'De jury heeft unaniem besloten dat Anouk Erens de Digital & Webanalist van 2021 is. De compleetheid van Anouk haar kennis en ervaring hebben de doorslag gegeven, evenals de mate waarin zij aan kennisoverdracht doet en hoe zij met haar aanpak en haar enthousiasme voor iedereen binnen het Digital & Web Analytics vakgebied een bron van inspiratie kan zijn.'

Insights Professional van het Jaar: Christiaan Buitenhuis (Interpolis)

'Data driven acteren is iets waar Christiaan in gelooft en wat hij stimuleert. Mede door hem is dit binnen Interpolis een belangrijk speerpunt geworden. Christiaan heeft afgelopen jaar diverse onderzoeken opgezet ondanks COVID-19. Zo startte een groot in- en uitstroomonderzoek, verschillende studies over klantreizen en  UX,  tevredenheid en daarnaast de Bedrijvenmonitor. Hij begeleidde ook een groot wetenschappelijk experiment. De jury heeft bewondering voor de manier waarop Christiaan het podium pakt om zijn passie voor marketresearch te etaleren. Hij spreekt regelmatig op seminars, verricht werkzaamheden voor MOA en zit in verschillende klankbordgroepen bij het Verbond van Verzekeraars. Kortom, Christiaan is een stevig visitekaartje voor het vak.'

Insights professional van het jaar (bureaus): Jori van de Spijker (DVJ Insights)

'De jury ziet in Jori een inspirator voor alle mensen die werkzaam zijn zowel binnen als buiten ons vakgebied. Vorig jaar ook al genomineerd, maar dit jaar helemaal raak! De jury heeft Jori van de Spijker uitgeroepen tot Insights professional aan bureauzijde 2021. Jori heeft de jury meegenomen in het verhaal van ‘de 10.000-uren regel’ die stelt dat als je 10.000 uur serieus op iets oefent, je het niveau van een professional bereikt. Vlieguren helpen om een goede insights professional te worden, maar andere factoren zijn veel belangrijker volgens Jori. Voor zichtzelf ziet hij drie succesfactoren: passie, samenwerken en anderen helpen.' 

Young Talent van het jaar: Rubina Oliana (Beautiful Lives)

'Tijdens de kennismaking begon de jury steeds meer te twijfelen. Is Rubina Oliana nu vooral een onderzoeker? Of toch vooral een innovatiespecialist. Aan het eind was het duidelijk: zij is het allebei tegelijkertijd! En juist dat maakt haar bij uitstek een voorbeeld voor de industrie. Ondanks dat Rubina pas relatief kort in het onderzoeksvak actief is maakte zij grote indruk op de jury met haar vakmanschap, de volwassenheid waarmee ze over stakeholder management sprak, haar passie voor insights en het enorme enthousiasme dat van haar presentatie afspatte. 

'Een rapportage in de vorm van een podcast – samen met haar klant - is een mooi voorbeeld van haar creatieve kracht. Hiermee ontsloot ze de opgedane inzichten niet alleen voor haar opdrachtgever, maar ook voor de sector, de politiek en alle mensen in de doelgroep. Het geheim van Rubina: dat zij altijd het menselijke en persoonlijke verhaal terugbrengt in haar projecten en studies, hoe complex en technisch het onderwerp ook is. Deze jonge onderzoeker heeft volgens degenen die het genoegen hebben gehad met haar te werken de frisheid, nieuwsgierigheid en onbevangenheid die bij deze generatie past. De jury heeft de toekomst van het onderzoeksvak gezien en haar naam is Rubina!'

Insights Scientists van het Jaar: prof.dr.ir. Ale Smidts en dr. Maarten Boksem (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit).

In een online vergadering in november 2020 heeft de jury een shortlist van 5 topics opgesteld, waaruit het uiteindelijke “Topic of the Year” moest worden gekozen. Vervolgens is in een stemronde per mail door de juryleden het definitieve topic gekozen. Het gekozen topic is: “Tools for capturing information to improve business insights.”

Ale en Maarten zijn als onderzoeksteam genomineerd, omdat zij al jaren succesvol samenwerken op het interdisciplinaire vakgebied Neuromarketing. In hun onderzoek maken Ale en Maarten gebruik van zowel EEG (elektro-encefalografie) als fMRI (functional magnetic resonance imaging) technieken om het gedrag van consumenten beter te begrijpen en te voorspellen. Breindata wordt daarbij geanalyseerd met behulp van Machine Learning. Ale was in 2002 een internationale pionier op het gebied van neuromarketing en heeft sindsdien een grote onderzoeksgroep opgebouwd, waarbij Maarten sinds 2011 is aangesloten. Via de samenwerking met neuromarketingbedrijf Alpha One slaan Ale en Maarten een belangrijke brug tussen praktijk en wetenschap. Ze hebben veel gezamenlijke publicaties in toonaangevende tijdschriften zowel in marketing als in neuroscience. Voor hun artikel samen met onderzoeker (PhD candidate) Chan van de EUR wonnen ze de ERIM Top Article Award 2019. Zij scoorden op de criteria het hoogst en mogen zich Insight Scientists van het Jaar noemen. 

Alle genomineerden van de MOAwards nog eens op een rij

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie