Wunderkind: 'Helft consumenten houdt van Black Friday-emails'

Onderzoek van Wunderkind zoomt in op verschillende onderdelen, waaronder prijsvergelijken en duurzaamheid.

Afbeelding: Shutterstock

Met Black Friday en Cyber Monday in aantocht verschijnen er traditiegetrouw weer onderzoeken over de verwachtingen en voorkeuren van consumenten. Ook Wunderkind, een performance marketingbedrijf, publiceert zo'n onderzoek op basis van vragen aan vijfhonderd Nederlanders. Volgens het bedrijf krijgt 50 procent van de respondenten het liefst via e-mail te horen welke aanbiedingen merken plannen voor Black Friday en Cyber Monday. 

Een nog groter percentage van de ondervraagden (bijna 59) procent zegt dat dergelijke e-mails hen stimuleert om daadwerkelijk iets te kopen op één van de twee commerciële feestdagen, die eind november plaatsvinden. Bijna 54 procent van de respondenten wil op beide dagen online iets kopen. En bijna eenzelfde groep consumenten (52 procent) ontvangt graag een herinnering per e-mail over merkacties tijdens de feestperiode.

Advertentie
advertisement

Prijs en parfum op één

Uit het onderzoek blijkt ook dat 80 procent van de respondenten de prijs van het product het belangrijkst vindt bij de aankoop. Al speelt dit bij vrouwen meer (86 procent) dan bij mannen (74 procent). Van de vijfhonderd respondenten is overigens de ene helft man, de andere helft vrouw.

Eén op de drie ondervraagden zegt dit jaar meer prijzen te vergelijken en naar meer aanbiedingen te zoeken dan vorig jaar. Dat komt vermoedelijk door de inflatie, die dit jaar veel hoger is dan vorig jaar.

Nederlandse consumenten kopen in de maand november vooral parfum (40 procent), kleding en schoenen (39 procent) en schoonheidsproducten (35 procent) online. Boeken en speelgoed maken de top vijf compleet met allebei 31 procent. 

Duurzaamheid minder belangrijk

Slechts één op de drie consumenten (34,7 procent) in het Wunderkind-onderzoek zegt het standpunt van een merk over duurzaamheid in overweging te nemen bij een aankoop. Hierbij kunnen we denken aan sociale, economische en milieufactoren. Wunderkind zegt dat het percentage bewuste consumenten jaarlijks stijgt. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie