8 tips om met GIF'jes je zakelijke content te versterken

GIF-jes zie je voornamelijk als grappige items in informele communicatie. Dit terwijl ze voor het overbrengen van meer ingewikkelde boodschappen ook heel doeltreffend kunnen zijn. In een sessie over het gebruik van GIF-jes in journalistiek op SXSW werden verschillende tips gegeven. Collega Chantal Schepers geeft hier de meest interessante die je ook zakelijk kunt toepassen.

GIF-jes zie je voornamelijk als grappige items in informele communicatie. Dit terwijl ze voor het overbrengen van meer ingewikkelde boodschappen ook heel doeltreffend kunnen zijn. In een sessie over het gebruik van GIF-jes in journalistiek op SXSW werden verschillende tips gegeven. Collega Chantal Schepers geeft hier de meest interessante die je ook zakelijk kunt toepassen.

Tip 1: Gebruik het om cijfers te visualiseren
Onderzoeksresultaten leveren doorgaans leuke graphs op. In plaats van deze statisch in een document/ e-mail of blog te plakken, kun je ook verschillende graphs combineren tot een GIF waarmee je een veel dynamischer weergave hebt.

Tip 2: Benadruk highlights
Je kunt een korte GIF maken van een memorabel moment tijdens een zakelijk event, een silent soundbite of de belangrijkste slides van een presentatie samenvatten. Daarmee krijgt het moment, de quote of de boodschap in je presentatie nog meer gewicht.

Tip 3: Leg een concept of proces uit
GIF’s zijn ook een prima middel om een concept of een proces op een visueel aantrekkelijke manier uit te leggen.

Tip 4: Versterk e-mail campagnes
E-mailcampagnes zijn een uitstekende gelegenheid om GIF-jes in te zetten. In de SXSW-sessie werd aangegeven dat e-mails een 94% hogere doorklik hebben als er een GIF in staat.

Tip 5: Denk na over branding
Overweeg of je een GIF wel of niet wilt branden. Je merk terug laten komt kan wellicht iets betekenen voor je brand awareness, maar het SXSW-panel gaf aan dat onderzoek uitwijst dat GIF’s die niet voorzien zijn van branding beter bekeken worden. Als je toch besluit om een logo toe te voegen, doe dit dan subtiel.

Tip 6: Voeg een hashtag toe
Als je een GIF maakt over een onderwerp dat sterk onderhevig is aan discussie of als het een event ondersteunt, voeg dan een hashtag toe. Hiermee kan de GIF ook een ‘conversation starter’ zijn en voor meer engagement zorgen.

Tip 7: Gebruik een custom URL
Door het gebruiken van een custom URL voor je GIF kun je eenvoudig bekijken hoeveel je content wordt gedeeld. Dit is een handige manier om te ontdekken wat wel en wat niet werkt bij jouw publiek.

Tip 8: Deel, deel, deel!

Nu je een GIF hebt gecreëerd, deel hem dan ook in verschillende middelen en op diverse kanalen (uiteraard alleen indien relevant). Het is immers zonde om goed materiaal slechts voor een specifieke actie te gebruiken. Kijk wel naar het juiste bestandsformaat.

 

GIF-jes geen wondermiddel
Hoewel ik erg enthousiast was over de sessie, moet ik er ook direct bij zeggen dat GIF-jes geen wondermiddel zijn dat je te pas en te onpas moet inzetten. Er moet een passende context zijn voor het gebruik. Het gaat uiteindelijk om het overbrengen of illustreren van je boodschap. Daarvoor zijn natuurlijk verschillende manieren.  

Hoe spreek je het nou uit?
De sessie eindigde met een vraag uit het publiek, die aan de hoeveelheid reacties te merken blijkbaar veel mensen bezighoudt: hoe spreek je het nou uit? GIF met een harde of zachte G? Het is de laatste optie. De bedenker van de GIF, Steve Wilhite heeft aangegeven dat het idee van de naam komt van het Amerikaanse pindakaasmerk ‘Jif’ (waar wij in Nederland weer hele andere associaties bij hebben). Weten we dat ook weer:-).

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie