Interpolis presenteert mislukkingen in contentmarketing

Spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?

Het gebeurt niet vaak op congressen en seminars dat sprekers namens een bedrijf op het podium komen vertellen wat er allemaal is misgegaan bij hun organisatie. Meestal word je alleen getrakteerd op goednieuwsverhalen. Maar Annemieke Friesen en Marion Blankers van Interpolis namen geen blad voor de mond tijdens het in Amsterdam.

De preventie-actie ‘Maak je huis klaar voor het najaar’ is bijvoorbeeld een initiatief van Interpolis dat ten dele mislukte, zo vertelden Friesen en Blankers. In de eerste plaats omdat de actie pas in november live ging en toen was volgens de doelgroep de winter al bijna begonnen. Daarnaast werden de verzekerden in één geval bang gemaakt met een foto van een brandende schoorsteen begeleid door de tekst ‘Schoorsteen vegen, wel zo slim’.  En angst is nooit goed in de marketing en past niet bij de merkwaarden van Interpolis.

Wantrouwen

Onder de noemer Nieuwskamer begon de verzekeraar een soort nieuwsredactie waar voor Interpolis relevante zaken werden gepubliceerd en besproken. Dit initiatief mislukte deels omdat de organisatie nog te traag met nieuws omging en geen journalistieke inslag heeft. Interpolis was zich hier vooraf van bewust maar nam weloverwogen een risico. De wens om een redactie op te zetten bestaat nog steeds, maar met dit initiatief was Interpolis iets te vroeg, aldus Friesen en Blankers.

De community DeOplossingVan.nl werd ook geen succes. De bedoeling was dat mensen goede ideeën en oplossingen zouden inbrengen en bediscussiëren. Er werd een groot plan gemaakt en een campagne opgezet. Uiteindelijk bleek dat mensen alleen een idee of ontwerp inbrachten wanneer er een prijs kon worden gewonnen. Verder had niemand behoefte om hierover onderling te communiceren en was er ook wantrouwen jegens Interpolis. Zou de verzekeraar iets doen met de persoonlijke meningen, ideeën en wensen van verzekerden?

Meneer Kaktus

Annemieke Friesen en Marion Blankers benadrukten dat het goed is dat er bij Interpolis fouten mogen worden gemaakt, zolang er maar lessen uit worden getrokken. Dat presenteerden ze tijdens het Contentmarketing en Storytelling Event onder het Meneer Kaktus-motto: Spelende vrouw, wat heb je nu geleerd?

De meeste van die lessen vallen onder het verbeteren van de voorbereiding en de planning van de werkzaamheden. Daarnaast moet je als organisatie altijd bereid zijn zaken aan te passen en bij te sturen als de doelgroep of de situatie daarom vraagt. Contentmarketing en storytelling vergen wel wat van je organisatie en die moet daar wel klaar voor zijn.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie