Op zoek naar inspiratie? Leer van de besten

Effie-winnaars en topmarketeers over waar zij hun inspiratie vandaan halen.

Tekst: Juliette Hammana

Achter winnende Effie-cases zit een steengoed insight, maar hoe kom je bij zo’n insight? Lees hier van voormalig Effie-winnaars en topmarketeers aan zowel klant- als bureauzijde waar zij hun informatie en inspiratie vandaan halen. 

 

Ron Schneider | Voormalig hoofd marketing & sales NS en binnenkort lead marketing bij Eneco

‘Inspiratie is iets wat continu gebeurt. In het contact met klanten bijvoorbeeld. Bij NS ging ik regelmatig mee op de trein om te ervaren waar klanten blij van worden en waar ze minder blij van worden. Maar ook cases van anderen helpen je anders naar je eigen merk te kijken. Altijd leuk om over te lezen of met vakgenoten cases te bespreken. Toch komen de beste inzichten vaak spontaan. Gewoon, door om je heen te kijken en je oren open te houden. Een gesprek in de trein, een eigen klantervaring of de frisse blik van mijn kinderen. Kortom inspiratie genoeg, de uitdaging is hierop door te pakken en altijd open te staan voor feedback.’

NS
VEA

Cilesta van Doorn | marketing director Virgin Media, voorheen managing director marketing, brand & communications Tele2:

‘Inspiratie begint voor mij met ambitie. Een doel. En het liefst een doel dat onhaalbaar lijkt. Zo’n doel trekt mensen aan die het verschil willen maken. Talenten die samen de strijd aangaan, die iets unieks toevoegen en de lachend het ongelijk bewijzen van doemdenkers. Niets mooiers om daar deel van uit te maken. Durven om groot te denken en tegelijk te kunnen genieten van kleine dingen die je tegenkomt onderweg naar het succes. Dat is inspiratie.’

 

tele2
VEA

Eric Ytsma | strategy director 180 Kingsday

'Te vaak grijpen ‘insights’ terug op problemen en barrières uit het verleden. Belangrijk om processen te begrijpen, maar ze bevatten zelden de oplossing. Deze categorie inzichten kun je beter ‘hindsights’ noemen. Daarnaast heb je nog een categorie: de insights die gaan over het ‘nu’. Die verklaren waarom gebeurt wat er gebeurt. Dat zijn bruikbare insights, maar het probleem is dat er eerder teveel inspiratiebronnen zijn dan te weinig. Het beste kun je je daarom richten op een derde categorie insights. Dat zijn de insights die over de toekomst gaan en die je daarom  ook ‘foresights’ kunt noemen. Om deze foresights te ontdekken, kijk je niet naar de wereld zoals ze is, maar zoals ze kan zijn. Wie de logica ontstijgt, vindt ruimte, commercieel en creatief. In plaats van ons blind te staren op de ‘science’, moeten we dus juist op zoek naar de ‘fiction’.

Eric
vea

Boukje Taphoorn | CMO bol.com

'Ik word geïnspireerd door goed om me heen te kijken. Welke trends zie ik ontstaan, online en op straat? Bronnen van inspiratie zijn mijn twee zonen, maar zeker ook de jonge bedrijfscultuur bij bol.com. De beste inzichten komen als je er niet bewust mee bezig bent, ze ontstaan vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid voor de mensen om je heen.'

 

baukje
vea

Silvia van Hooft | strategy director Code D’azur

‘Inspiratie is overal. Open je ogen en kijk om je heen. Of zet je oren open en hoor een ander geluid. Mensen die dwars door conventies breken, verwonderen mij het meest. Dat kan van alles zijn. De manier waarop Iris van Herpen technologie en haute couture laat samensmelten. De subculturen van Instagram; de voorpagina van de Telegraaf of van Trouw. De vijf random tips die Koos dagelijks stuurt. De Consumentengids. De stukken van Rutger Bregman. Een aflevering van Tegenlicht. Een nieuw genre dans van Hofesh Shechter. Om er maar een paar te noemen. Zij verkennen mentale en fysieke grenzen. En dat probeer ik ook te doen. Geïnspireerd door de wereld om me heen, nieuwe technologische mogelijkheden en de culturele relevantie daarvan.’

 

Marc Leurs | head of strategy & media arts TBWA\NEBOKO

‘Inspiratie komt uit het leven. Vorige week ging met mijn zoon Daan naar Tivoli-Vredenburg, waar de 24 jarige Jacob Collier het Metropole Orkest opzweepte. Zaterdag naar het Stedelijk voor de tentoonstelling van studio Drift. Prikkelend en confronterend. Bureaus denken wel groot, maar durven niet groot te doen. Ze deinzen terug. Kunstenaars niet. Kunst inspireert me om groot te blijven denken en doen.’

Benieuwd naar de gedachtegang van een strateeg? Lees hier hoe Marc Leurs zijn inspiratie en inzichten haalt uit alledaagse gebeurtenissen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie