Rabobank schrapt 'valse belofte' in commercial na klacht

Beloven dat er een oplossing komt voor de honger in de wereld gaat te ver, oordeelt de Reclame Code Commissie.

  • Design
  • 17 November 2017
  • Redactie Adfo Groep

De Reclame Code Commissie liet dat aan Rabobank weten na een klacht over de commercial Growing a Better World Together, zo meldt de NOS. Het oordeel is nog niet gepubliceerd.

 

Het gaat specifiek om de zin: 'Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen, en dat je ons aan deze belofte mag houden.'

'Dat de aanpak tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door de bank niet aannemelijk gemaakt', meldt de commissie. 

Een woordvoerder van de bank zegt dat Rabobank de commercial nu gaat aanpassen en de zin afkapt na 'oplossen'. Daarmee verdwijnt de belofte. De radiocommercial hoeft niet te worden aangepast.

De klacht werd ingediend door Mat Matheij uit Maastricht, die de spot misleidend vindt. Het lijkt volgens hem of het om een spot van een goededoelenorganisatie gaat.

De commercial lag de afgelopen weken al flink onder vuur.

Advertentie