11 digitale etiquette voor soepeler sociaal verkeer op Zoom en kantoor

Digitaal tijdperk vraagt om digitale gedragsregels

Foto shutterstock

Door Aaron Mirck en Sanne Kanis

Dat technologie (negatieve) invloed heeft op ons gedrag, hebben we niet altijd door. We staan er niet of onvoldoende bij stil dat we ons online vaak anders gedragen dan we offline zouden doen. Een paar voorbeelden ter illustratie. Zouden we onze sportprestaties en vakantiefoto’s printen en op het schoolplein uitdelen omdat we hopen dat onze vriendjes hun duimen opsteken en alles leuk vinden? Welke collega of leidinggevende stuurde jou vroeger op zondag een telegram – de analoge variant van een appje – om je te vragen of je nog naar een bepaald document kan kijken?

Als we dat gedrag offline niet oké vonden, waarom online dan wel? Het is dan ook de hoogste tijd voor digitale etiquette. Net zoals we op de weg verkeersregels hebben om botsingen te voorkomen, biedt digitale etiquette helderheid en richting in het sociale verkeer. Ook als dat sociale verkeer over een poosje verloopt via een app die nu nog niet uitgevonden is. Hieronder vind je elf digitale etiquette die ongemakken wegnemen tijdens Zoom-calls, app-groepen met collega’s en op LinkedIn.

Elf digitale etiquette voor de werkvloer
 

1: App zo min mogelijk buiten werktijd

Nederlanders werken gemiddeld drie overuren per week, goed voor zo’n 3200 euro per persoon per jaar. Dat komt met name door het sturen van mailtjes en appjes. App niet buiten werktijd of stuur een Tikkie á 3200 euro naar de werkgever. Altijd bereikbaar zijn zorgt er ook voor dat je niet echt uitrust (zie regel 7).

Advertentie
advertisement

2: Geen werkmail via privéadres

Wees geen Hugo de Jonge en stuur je werkmail niet via je privéadres. Zo weet je zeker dat je mails goed beveiligd zijn, wat maar de vraag is bij je privémail-account. Het versturen van zakelijke mails via je privéadres kan zelfs een reden voor ontslag zijn.

3: Maak van LinkedIn geen Facebook

Tijdens de pandemie vervaagde de grens tussen werk en privé. Hoe trots je ook bent op je gelopen marathon of nieuwe kroost, bewaar die berichten voor Facebook of Instagram. Zo blijft LinkedIn interessant voor wie nieuwe inzichten of collega’s zoekt. Voor je politieke meningen is plek op Twitter of Mastodon.

4: Hanteer Zoom-etiquette

Kom tijdens meetings op tijd, of het nu een virtuele of fysieke afspraak is. Kies bewust voor een rustige achtergrond, want anders leidt het af van het gesprek. Ga niet uitgebreid eten tijdens een meeting, dat zou je offline ook niet doen. Eigenlijk is het heel simpel: doe wat je tijdens offline meetings ook zou doen.

5: Houd werk en privé zoveel mogelijk gescheiden

Probeer werk en privé gescheiden te houden door te kiezen voor aparte hardware. Zo weet je zeker dat je tijdens een werkpresentatie geen gênante privégegevens of -beelden deelt. Ook voorkom je daarmee dat je onder werktijd met privézaken bezig bent en vice versa.

6: Betaal een journalist als een tandarts

Een advocaat vraag je niet om een gratis document op te stellen, een tandarts ook niet om gratis een gaatje te vullen, maar van journalisten verwachten we wel om een gratis verhaal te leveren. Vreemd, toch? Deel de kranten-inlogs niet met collega’s, als je wil dat jouw favoriete medium straks nog bestaat.

7: Wees vaker offline

Filosoof Hans Schnitzler liet zijn studenten een week offline gaan en ontdekte dat ze beter slapen, creatiever zijn en dat ze meer zelfvertrouwen en focus hebben. De beste productiviteit-hack schuilt niet in een nieuwe app, maar in – heel simpel – vaker offline gaan.

8: Kijk verder dan de bestel-knop

De omstandigheden voor werknemers in veel distributiecentra zijn zo erbarmelijk dat je er zelf niet graag zou werken. Hetzelfde geldt voor veel flits- en maaltijdbezorgers. Vraag je af of dat relatie- of kerstgeschenk ook bij een fysieke winkel gekocht kan worden.

9: Ga niet in discussie met wappies

De eerste reflex is om in discussie te gaan met wappies die corona, klimaatopwarming of stikstofproblematiek ontkennen. Het is ze echter niet om de feiten te doen, legt filosoof Cees Zweistra uit, maar om de consequenties (lockdowns en het opdoeken van boerenbedrijven). Probeer een-op-een een gesprek over waarden te voeren, zodat verbinding mogelijk wordt.

10: Respecteer de privacy van kinderen

Veel trotse ouders posten foto’s van kinderen op hun social media-accounts, ook op LinkedIn. Het internet vergeet echter niets; die foto’s blijven nog eeuwen vindbaar. Maskeer de kindergezichten met een emoticon of beter nog: zet geen kinderen in om likes te vergaren.

11: Googel met mate

Hoe verleidelijk het ook kan zijn om een nieuwe collega of opdrachtgever te googelen, doe het met mate. Zoals je zelf ook vast een uitspraak hebt gedaan op Twitter in 2016 waar je niet meer achterstaat, geldt dat ook voor anderen. Drie zoekresultaten zouden voldoende moeten zijn om zeker te weten dat je niet met een catfish (nepprofiel) te maken hebt. Elk zoekresultaat daarna nijgt naar stalking.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →
Advertentie