Advertentievrije zoekmachine stopt, 'gebruikers niet bereid om over te stappen'

Neeva haalde tientallen miljoenen dollars groeigeld op, maar moet concluderen dat het niet gelukt is om voldoende gebruikers te werven.

Een zoekresultaat van Neeva
Afbeelding: Neeva

De advertentievrije zoekmachine Neeva stopt per 2 juni aanstaande. Het is te lastig gebleken om 'gebruikers te overtuigen van de noodzaak om over te schakelen naar een betere keuze', schrijven de oprichters in een blogpost. Neeva is gratis te gebruiken en heeft ook een premium-abonnement. Geïnteresseerden kunnen de zoekmachine nog een paar dagen uitproberen.

Geen duurzaam verdienmodel

Neeva is in 2019 opgericht door twee mensen die daarvoor bij Google leiding gaven aan de advertentieafdelingen van YouTube en Google. Hun startup haalde veertig miljoen dollar op en wilde inkomsten genereren uit abonnementen voor gebruikers. Er werken nu vijftig mensen voor Neeva. Maar het tekort aan (vermoedelijk betalende) gebruikers en de 'veranderde economische situatie' hebben volgens de oprichters duidelijk gemaakt dat er geen 'duurzaam verdienmodel in consumer search' mogelijk is. Saillant is de oprichters in een interview in 2020 nog zeiden dat een advertentiemodel voor zoekmachines niet langer houdbaar is. 

Drie jaar later draaien de succesvolle zoekmachines nog steeds op advertenties. Sterker nog: die lijken steeds belangrijker te worden. Zo test Microsoft reclames in zijn slimme Bing-chatbot, bijvoorbeeld hotels in New York als de gebruiker een reisschema voor New York vraagt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie