Amsterdams bureau doet sonic branding voor Indonesische 'super-app' Gojek

Amp.Amsterdam maakte de muziek en geluiden voor de razend populaire start-up in Zuidoost-Azië.

Een scootertaxi pakken, boodschappen laten bezorgen of een maaltijd bestellen. Met de Gojek-app kunnen gebruikers allerlei diensten bestellen die het leven iets makkelijker maken. En dat slaat aan: de app claimt meer dan 100 miljoen bestellingen te verwerken van 25 miljoen gebruikers per maand. Nu wil de Indonesische start-up verder groeien en ondergaat ze een rebranding. Amp.Amsterdam maakte de geluiden en deuntjes (sonic branding).

Advertentie
advertisement

Massage bestellen

Wie in Indonesië is geweest, zal de Gojek-chaffeurs ongetwijfeld hebben gezien. Ze rijden rond met een groene jas en helm. In Jakarta zijn er zelfs zoveel chauffeurs, dat de wegen groen kleuren. De app is dan ook onlosmakelijk verbonden met het leven van veel Indonesiërs. Zij kunnen er van alles bestellen: boodschappen (Go-Mart), een schoonmaakster (Go-Clean), kapster of schoonheidsspecialist (Go-Glam) en massages (Go-Massage). Zo wil de app hobbels in het dagelijkse leven wegnemen en dat gevoel moet terugkomen in de sonic branding. 

Gojek
Chauffeurs van zowel Grab (de grote concurrent) en Gojek Dimas Ardian—Bloomberg via Getty Images

Niet té technologisch

Amp.Amsterdam bedacht en maakte de muzikale omgeving van de app. De partijen vonden elkaar op Adfest, een Aziatisch festival voor de creatieve industrie. 'Het resultaat is een verzameling speelse en luchtige geluiden, die niet té technologisch of kinderlijk klinken', vertelt Diederik van Middelkoop, executive creative director van Amp.Amsterdam. ‘Het goede gevoel dat de app geeft, en het menselijke en vreugdevolle karakter hoor je terug.’

Maleisië en Filipijnen op de planning

De nieuwe geluiden vallen samen met de lancering van de rebranding van Gojek. Het merk heeft een nieuw logo. Het ontwerp kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd, laat het bedrijf weten. Een kaartspel, een schot in de roos, een luchtfoto of een aan/uit-knop. Dit weerspiegelt de veelzijdigheid van het merk, aldus het bedrijf. 

Het merk heeft zijn zinnen gezet op verdere uitbreiding in Zuidoost-Azië. Op dit moment is het actief in Indonesië, Singapore, Thailand en Vietnam. Naar verluidt staan Maleisië en Filipijnen op de planning.

Gojek
Oude logo (links) nieuwe logo (rechts)

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie