DDMA: 'Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis'

Bijna de helft van de organisaties in de data-driven marketingsector heeft de omzet zien dalen. Toch zijn er ook lichtpuntjes, zegt de DDMA.

DDMA-directeur Diana Janssen: 'Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil.'

De Nederlandse data-driven marketingsector blijkt standvastig. Bijna de helft (44 procent) van de organisaties in de sector heeft de omzet sinds het begin van de coronacrisis zien dalen, maar bij 41 procent is de omzet gelijk gebleven. Dat blijkt uit de DDMA Barometer, waarvoor 70 leden van de branchevereniging zijn ondervraagd. Directeur Diana Janssen: 'Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis.'

Een overgrote meerderheid (80 procent) van de organisaties in de Nederlandse data-driven marketingsector verwacht negatieve economische gevolgen van de coronacrisis. Bijna tweederde (60 procent) verwacht daarbij dat de omzet de komende 3 maanden gaat dalen. Maar dat de sector tegelijkertijd wel tegen een stootje kan blijkt uit het feit dat een derde van de organisaties zonder problemen langer dan 12 maanden vooruit kan.

Marktingbudgetten op peil gehouden

Hoewel veel organisaties de afgelopen maanden flink hebben gesneden in de marketingbudgetten, zijn bij bijna de helft van de organisaties (49 procent ) die budgetten vooralsnog gelijk gebleven. Een groep van 42 procent geeft aan dat de budgetten zijn gedaald. Investeringen in marketing en service gaan bij 41% van de organisaties gewoon door, terwijl 44 procent de investeringen juist uitstelt. 

De coronacrisis brengt digitale transities in stroomversnelling, zo stelt een overgrote meerderheid van maar liefst 89 procent van de ondervraagde organisaties. Data gaat door de crisis een nog grotere rol spelen in marketingactiviteiten zeggen de ondervraagden. 

‘Met de DDMA Barometer hebben we onderzocht hoe onze leden er na drie maanden coronacrisis voor staan. De klappen zijn fors, maar er zijn ook lichtpuntjes. Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis en houden hun marketingbudgetten nu op peil. Een aantal organisaties haalt geplande investeringen zelfs naar voren. De versnelde digitale adoptie en de verder groeiende rol van data in marketing tonen ook het toekomstbestendige karakter van onze sector', laat DDMA-directeur Diana Janssen weten. 

DDMA is de branchevereniging voor data en marketing. De ruim 300 leden van DDMA brengen en delen kennis over de inzet van data en technieken om relevant te kunnen communiceren met hun doelgroepen. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie