De bestgelezen column ooit (met deze titel)

Wie is vandaag de dag nou niet geïnteresseerd in cijfers?

Getallen
123rf

Deze titel heb ik niet zelf bedacht maar even geleend van Sanne Blauw. Sanne is namelijk de auteur van Het bestverkochte boek ooit (met deze titel). En Sanne is naast auteur ook de Correspondent Ontcijferen. Van dit boek zijn inmiddels bijna 20 duizend exemplaren verkocht en om dat te vieren is het boek nu in audio (podcast) format beschikbaar voor iedereen. Wat een heerlijk vakantiecadeau als je geïnteresseerd bent in cijfers. En wie is dat vandaag de dag niet?

Standaardiseren, verzamelen en analyseren. Dat waren en zijn de drie instrumenten voor het gebruik van cijfers op grote schaal. Als je dan met schuin oog kijkt naar de huidige stand van zaken van het vakgebied dan kunnen we niet ontkennen dat anno 2019 deze instrumenten nog steeds een enorme rol spelen. Zowel positief als negatief.

Advertentie
advertisement

Mooie blauwe wereld

Sterker nog, met voortschrijdende technologische ontwikkelingen heeft het verzamelen van data een enorme sprong genomen. De technologie helpt ons nu ook steeds beter met de analyse en dus is er straks voor ieder probleem een onderbouwde, data gedreven, oplossing. Je zou kunnen stellen, en dan gebruik ik even het prachtige frame van Marleen Stikker, dat we steeds meer opschuiven van mogelijkheidsmensen naar werkelijkheidsmensen. Een mooie blauwe wereld. Een wereld waarin de creativiteit misschien wel minder belangrijk gaat worden dan de cijfers.

Reframe

Zelfs de NS gaat nu een proef doen met zoals ze dat noemen “reclame” in de intercity. Gedurende één week, één advertentie iedere vijf minuten. Gemiddelde reistijd tussen twee intercity steden is 20 minuten keer vijf miljoen reizigers is een bruto OTS van 20 miljoen. De boodschap hoeft alleen maar te passen binnen de kaders van de NS? Geel met een flinke laag NS blauw!In 1975 kwam de Engelse econoom Charles Goodhart met een mooi inzicht. Zijn stelling, die later een economische wet is geworden, luidt als volgt: Any observed statistical regularity will tend to collapse once pressure is placed upon it for control purposes. Later is deze stelling gereframed naar “When a measure becomes a target, it ceases to be a good measure”.

Inzichten krijgen

In een blauwe wereld waarin de maatstaf de doelstelling aan het worden is vergeten we steeds vaker naar het totaalplaatje te kijken. Iets met het middel en het doel. Laten we cijfers en data vooral gebruiken om inzichten te krijgen. Om beter dan ooit te begrijpen wat het onderliggende gedrag is. Maar de creatieve mogelijkheidsmens gebruiken om deze inzichten om te zetten in een verhaal dat fungeert als breekijzer. Dan mogen de cijfers achteraf bepalen of het heeft gewerkt. De maatstaf blijft schoon en wordt het geen doelstelling. Het mogelijke gevolg is meer best bedachte campagnes.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie