Premium

De digitale game-industrie staat onder druk, maar kan weer groeien

De gamewereld lijkt in een dip te zitten, maar met nuances en onzekerheden. Drie betrokkenen geven uitleg.

Afbeelding: Shutterstock

De game-industrie staat onder druk. De vraag naar grafische kaarten voor gamecomputers en gameconsoles neemt flink af en (mobiele) games worden minder vaak geïnstalleerd en gespeeld. Volgens betrokkenen komt dat met name door het einde van de coronapandemie, de hoge inflatie en economische onzekerheid. Game-uitgevers merken dat in de portemonnee: de (advertentie)inkomsten uit games dalen.

Analistenfirma Ampere Analysis verwacht dat de wereldwijde game-industrie dit jaar met 1,2 procent krimpt tot een omzet van 188 miljard dollar. In 2021 was de markt goed voor ruim 190 miljard dollar, met name te danken door een enorme groei vanwege de coronacrisis. ‘Ik denk dat we vooral krimp zien na een groei binnen de gamewereld tijdens corona. Iedereen bleef binnen dus er werd ineens veel gegamed’, zegt Bastiaan Vroegop. Hij is gamejournalist bij NU.nl en het AD.

Azerion spreekt van een reset

Ook Marcela Louzada, vice president investor and media relations bij het Nederlandse gamebedrijf Azerion, noemt de dalende gebruikers- en omzetcijfers logisch. Azerion beheert een portfolio van ruim zeventienduizend games, waaronder het populaire Habbo Hotel. ‘Bij Azerion spreken we van een reset’, zegt Louzada. ‘De online entertainmentindustrie groeide in de coronaperiode aanzienlijk en nu de coronabeperkingen in veel landen versoepeld zijn, verdelen gamers hun tijd ook weer over andere activiteiten. Voor game-uitgevers is het de uitdaging gamers niet te verliezen maar te blijven interesseren en bij Azerion werken we hier ook aan.’ In hoeverre dat gelukt is, mag Louzada op dit moment niet zeggen omdat het bedrijf binnenkort zijn kwartaalcijfers presenteert.

Lagere inkomsten uit mobiele games

Mobiele games voor de smartphone en tablet wonnen tijdens de jarenlange coronapandemie aan populariteit, maar zien dus een deel van hun spelers vertrekken nu er buiten de deur weer volop vermaak is. De onafhankelijke marktonderzoeker SensorTower zag het aantal mobiele gamedownloads in de Verenigde Staten in de eerste helft van dit jaar met 2,5 procent dalen ten opzichte van vorig jaar. De totale uitgaven aan games daalden in de VS nog veel harder (-9,6 procent). De markt leverde in de eerste zes maanden van dit jaar 11,4 miljard dollar op. Volgens SensorTower geven consumenten minder uit aan smartphonespelletjes omdat ze simpelweg minder spelen en door de hoge inflatie meer op de kosten letten. De marktonderzoeker ziet de mobiele gamemarkt dit jaar niet opveren, tenzij de inflatie en economische onzekerheid afnemen.

Louzada van Azerion is optimistischer. ‘Mensen gamen simpelweg meer in de wintermaanden dan in de zomermaanden. Met mooi weer zijn ze vaker buiten en gaan ze op vakantie. Als het weer slechter wordt, zie je de schermtijd weer toenemen. De zomerperiode is altijd zwakker voor de entertainmentindustrie, inclusief games.’

Meer/minder grafische kaarten verkocht

Niet alleen de markt van mobiele games levert in. Ook gamen op de computer en consoles als de Microsoft Xbox en Sony PlayStation staat onder druk. Al merkt het ene bedrijf daar meer van dan de ander. Zo noteert AMD een recordkwartaalomzet (6,55 miljard dollar) door goede verkopen van zijn grafische kaarten aan Microsoft en Sony en videokaarten aan consumenten. Concurrent Nvidia zette echter negentien procent minder om dan het verwacht had (6,7 miljard dollar), naar eigen zeggen door zwakkere vraag uit de gamesindustrie. Volgens Nvidia om dezelfde redenen als waar de mobiele game-industrie last van heeft: consumenten zitten minder thuis te gamen en kopen minder vaak een nieuwe gameconsole of -computer nu alles duurder wordt.

Gamebedrijven leveren in

Dat de nieuwste generaties gameconsoles nog steeds slecht verkrijgbaar zijn door logistieke problemen rondom coronalockdowns, helpt de bedrijven niet. Wat volgens journalist Vroegop ook ‘best wat impact’ heeft, is dat grote game-uitgevers als Nintendo, Sony en Microsoft langverwachte games hebben uitgesteld. Dat doen de meeste uitgevers door de gevolgen van de corona, zegt Nathan van Ginkel. De student informatica volgt gamebedrijven al jaren via zijn netwerk, het bestuderen van financiële rapportages en lanceerde een onlineforum over deze onderwerpen. ‘Games die al bijna af waren, konden in het coronatijdperk prima vanuit huis technisch afgemaakt worden. Maar dat geldt niet voor het creatieve proces van het nieuwe games. Die fase loopt vertraging op, waardoor uitgevers de hele game moeten uitstellen.’ Omdat de games later dan gepland debuteren, leveren ze dit jaar geen (berekende) omzet op én hebben gamers een reden minder om hun vrije uren voor het scherm door te brengen.

Techbedrijven spelen ook in op de economische onzekerheid door honderden medewerkers te ontslaan, voorlopig minder tot geen nieuw personeel aan te nemen en/of hun financiële verwachtingen voor 2022 te verlagen. Onder meer Microsoft, Meta (Facebook), Electronics Arts en Nvidia horen bij deze groep.

Netflix stapt juist in games

De voorzichtige tot negatieve berichten over de game-industrie raken niet alleen gevestigde namen, maar ook nieuwkomers. Netflix bijvoorbeeld, dat sinds 2021 mobiele games aanbiedt die abonnees gebruikers kunnen spelen op hun smartphone en tablet. Netflix stapt in de games om nieuwe abonnees aan te trekken en vast te houden. In de afgelopen kwartalen heeft het bedrijf namelijk – voor het eerst in tien jaar – meer abonnees verloren dan aangetrokken.

Hoewel Netflix zelf geen gebruikersstatistieken bekendmaakt, lijken de meer dan 25 games nog niet populair. De onafhankelijke marktonderzoeker Apptopia meldt aan CNBC dat de games totaal 23 miljoen keer gedownload zijn en samen gemiddeld 1,7 miljoen dagelijkse spelers hebben. Dat komt neer op minder dan één procent van alle Netflix-abonnees. Netflix zegt niet hoeveel geld het tot dusver geïnvesteerd heeft in zijn mobiele games. Wel is duidelijk dat het bedrijf drie gamestudio’s ingelijfd heeft en dat aan één van die overnames een prijskaartje van zo’n 72 miljoen dollar hangt.

Critici stellen dat Netflix’ gamestrategie tot dusver geflopt is. Vroegop brengt een nuance aan. ‘Netflix is sowieso nog die gametak aan het opbouwen, en het zit naar mijn idee best verstopt. Haal daarbij dat je het alleen op smartphones en tablet ziet en niet op bijvoorbeeld tv’s, en dan snap ik dat percentage (van één procent, red.) wel.’ Netflix blijft inderdaad bouwen aan zijn gamestrategie. Het bedrijf wil eind dit jaar meer dan vijftig mobiele games aanbieden. Op de langere termijn rekent Netflix op meer spelers, die (in)direct meer geld opleveren.

Toekomstverwachtingen

Ook analistenbureau Ampere Analysis verwacht dat de totale game-industrie na de huidige dip weer opveert. Microsoft en Sony hebben aangegeven in 2023 fors meer gameconsoles te kunnen leveren. En volgend jaar komen ook diverse belangrijke, uitgestelde games uit. En zelfs met deze dip valt de omzet uit games dit jaar hoger uit dan in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie. Van Ginkel vermoedt ook dat de gamemarkt weer zal aantrekken, maar verwijst naar de hoge en onzekere inflatie die nu al maanden het nieuws beheerst. ‘Niemand weet hoe de inflatie zich gaat ontwikkelen en of we een recessie ingaan. En zo ja, hoe die eruit gaat zien. De economische crisis die in 2008 startte, raakte de game-industrie relatief minder hard omdat er nog veel groeipotentieel was. De Wii kwam net uit, de eerste smartphones verschenen en er waren wereldwijd nog veel mensen die gamen niet kenden. Dat is nu allemaal anders. Als de gamewereld door een nieuwe economische crisis gebruikers en omzet verliest, valt dat niet zomaar te compenseren.’   

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie