De WC (Wijze Consument) economie van de Generation MMXX

Werkbaarheid, creatief oplossen en het empathisch doorzien van wat realistisch geleverd kan worden, worden de standaarden.

Wc-rol economie
wc-rol

De WC (Wijze Consument) economie van de Generation MMXX

De zorg - maar ook onze parlementaire democratie - draait overuren. Net als de ministerraad. De Nederlander wil namelijk thuisblijven, maar wil wel dat de economie blijft doordraaien. De Nederlander wil dat de scholen gesloten worden, maar wil ook sociale ontwikkeling voor de kinderen (bron: Ruigrok Panel onderzoek april 2020). De Nederlander wil illegale films downloaden, maar wil niet dat hun provider hiervan een melding maakt (bron: 6 vragen over het downloadverbod). De Nederlander wil van virologen niet een indicatie, maar wil op basis van hyperspeed-onderzoeken een honderd procent duidelijkheid hebben over relevante situaties. De Nederlander wil een virusvrij land, maar toch ook weinig vrijheidsbeperkingen waar het gaat om het nutteloos hamsteren van de heilig verklaarde Wc-rol. En zo rollen we in een nieuwe economie.

Marketingwise

De Nederland wil gewoon zijn pakketjes de volgende dag ontvangen en basht de sociale media vol bij het realiteit worden van een aangekondigde vertraging van de online bestelling. De Nederlander wil eigenlijk overal relevante content en advertising, maar wil daarbij vooral anoniem zijn als ontvanger. Dan hebben wij de zelfbenoemde experts die media-redacties continu op een verkeerd been zetten met hun quasi-intelligente inzichten, zoals de inzichten die haaks staan op elke ontwikkeling van zomaar een tech-product.

Dieptepunt was de opmerking van de “tech expert” bij Jinek die de ruim 35 miljard verbonden bluetooth-apparaten spontaan als onveilig bestempelde. Met die betreffende tech expert ben ik in hete discussie bij het schrijven van dit artikel. Dit volgde op het overheidsinitiatief een locatiegebaseerde app te lanceren die vermoedelijk gebruik maakt van bluetooth. De “tech expert” was niet bij kennis dat het doorontwikkelen en testen van een app die massaal gebruikt zal gaan worden, weken, maanden en soms langer duurt. Het ongenuanceerde paniek zaaien lijkt bij veel zelfbenoemde experts belangrijker te zijn, dan welvarende mee te denken met oplossingen.

Productontwikkeling is een voortdurend proces van inzichten

Het niveau - en de nuance van deze uitspraak - staat haaks op het massaal thuiswerken en grote risico dat thuiswerkers lopen op hun particulier – en minder beveiligde – thuiswerken. Het spontaan vanuit huis in de cloud gaan werken is nog nooit zo onveilig geweest als in de huidige situatie. Maken wij ons daar druk over? (Bron: Veilig Thuiswerken)

Maar wij weten dat het even niet anders kan; er was gewoonweg geen tijd om het thuisnetwerk van zomaar een Nederlands huishouden “even” te komen beveiligen.

In beta

Het nieuwe consument(real)isme lijkt een wederzijds inzicht van geven en nemen gericht op dat wat realistisch is gezien de omstandigheden. Terugkomend op de mobiele app, updaten de apps regelmatig om gaten te dichten. Ook de “tech expert” zal apps op zijn telefoon hebben die ooit zijn gehackt en op snelheid gedicht moesten worden, net als bij het besturingssysteem van zijn telefoon. WhatsApp is zeer lange tijd “in beta” geweest om claims te voorkomen bij een definitieve productoplevering. Net als dat er niet direct een vaccin ontwikkeld kan worden, kan er ook niet direct een voor iedereen – en elk variant platform – een veilig app ontwikkeld worden. Daarbij koppelen wij in de dagelijkse praktijk onze DigId aan een diversiteit van instellingen, maar hebben geen notie van wat er nu precies gedeeld wordt. Dat een app wellicht de economie weer meer op gang kan brengen, zou in het hoofd van elke “tech expert” voorrang moeten krijgen, anders dan het vanuit wazig autoreit zaaien van paniek in de publieksmedia.

De opkomst van de corona-creatieve Generation MMXX

Geboeid ben ik door de opkomst van de Generation MMXX; een frisse, jonge generatie van marketeers en meer creatievelingen, die juist de innovatie omarmt in lastige omstandigheden. We worden in coronatijd gedwongen hoopgevend en creatief vooruit te kijken. Coronacreatief denken moet onderdeel zijn van een toekomstigbestendige economie, marketeers, reclamemaker en mediainfluencers. Wellicht kunnen wij dit de “movement” noemen die tijdens elke grote crisis opstaat. Een movement zoals de reclamemakers van Reddstone die de kantoren van Time Equitities klaar hebben gemaakt voor 'het nieuwe normaal'. Deze ontwerpen zijn tevens voor iedereen gratis beschikbaar, en Reddstone heeft aangekondigd te blijven doorontwikkelen voor “het nieuwe normaal”.

Een movement?

Beweging, voortgang, ontwikkeling, impuls, trend, tendens, (medisch) stoelgang, ontlasting. 

Het is de MMXX-movement die niet zeurt over dat wat niet mogelijk is en dat wat niet meer voldoet aan de consumenteneisen van het pre-corona tijdperk, maar het is de generatie die echt in vernieuwing denkt binnen een anderhalve meter samenleving. Het is de creatieve beweging die met proefbalonnen komt en hoopgevend meedenkt met het dienstenaanbod dat nog wel leverbaar is in een afstandsmarkt van vraag en aanbod.

Werkbaarheid, creatief oplossen en het empathisch doorzien van wat realistisch geleverd kan worden, worden de standaarden van de afstandseconomie!

Het nieuwe consument(real)isme lijkt een wederzijds inzicht van geven en nemen gericht op dat wat realistisch is gezien de omstandigheden. Werkbaarheid, creatief oplossen en het empathisch doorzien van wat realistisch geleverd kan worden, worden de standaarden van de afstandseconomie!
Patrick Petersen

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Ben Davidson
BAM!!! Recht in de roos. Geweldig artikel
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie