Elk merk heeft een verhaal te vertellen

Cyber Monday, de drukste online shopping dag van het jaar, viel dit jaar op 2 december. Ook voor kerst worden de inkopen veelal online gedaan. Comscore geeft aan dat er dit jaar voor $1.74 miljard is uitgegeven, een groei van 18% ten opzichte van vorig jaar. De drukte biedt een enorme kans voor retailers, maar is tegelijkertijd een enorme concurrentieslag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe kunnen retailers zichzelf de beste kans geven om de harten en uiteindelijk de aankopen van klanten voor zich te winnen en kansen zoals Cyber Monday ook voor zichzelf tot een groot succes maken?

Vergeleken met 5 jaar geleden keken veel retailers naar online retail als een los kanaal waar met name veel extra transacties werden gerealiseerd. Retailers die vandaag de dag niet inzien dat e-commerce méér moet bieden aan de connected consumer, zijn veroordeeld te concurreren op prijs. Dus hoe ga je als merk je verhaal vertellen?

Door het creëren van een bredere branded shopping experience, biedt je consumenten een plek om inspiratie op te doen en je merk en je producten beter te leren kennen. Het grote voordeel van het ontwikkelen van zo’n online beleving, is dat je mensen aanmoedigt vaker terug te komen naar de site, hier meer tijd te besteden en uiteindelijk meer uit te geven.

Branded shopping experience
Om deze verandering succesvol te realiseren zijn de startpunten de merkwaarden, het consumentengedrag en het helder in kaart brengen van de technologische inzichten. Met deze fundamenten is het mogelijk om een ervaring te creëren die uniek is voor elk type klant. De branded shopping experience is een combinatie van brand engagement – door social media en reviews te integreren – product discovery – het aanbieden van lookbooks en inspiratie, en product buying – een transparant aankoopproces en het stimuleren van een hoger aankoopbedrag.

Fashion retailers zijn voorlopers op dit gebied. Kijk bijvoorbeeld naar de online retailer . Ze bieden bezoekers een uitgebreid online Journal, met zeer inspirerende content over lifestyle en celebrities, een app genaamd The Tux over de glamourwereld rond dit klassieke kledingstuk en video manuals hoe je in stijl op vakantie kan gaan.

Inspirerend, digitaal en natuurlijk: shoppable. Alles is in één klik aan te schaffen.

Klanten moeten na hun bestelling het idee hebben dat ze zichzelf hebben getrakteerd op iets bijzonders. Om dit gevoel te bereiken moeten de producten een rol spelen in het verhaal dat je als merk wilt vertellen. Dit kan je doen met elk retailmerk.

Veel retailers in andere markten zijn minder snel geweest in het erkennen van de kracht van het merk. Maar zelfs een bloemist of een verzekeringsmaatschappij heeft een uniek verhaal te vertellen, of dit nu gaat over de bezorgsnelheid, de kwaliteit of de service.

Een opvallende online merkfilosofie – je kernwaarden en boodschap – spoort consumenten aan om een emotionele response te vormen en zich te hechten aan jouw producten, in plaats van aan die van de andere spelers in de markt.

Retailers zouden niet bang moeten zijn om hun verhaal te vertellen en hun touchpoints met de consument zo in te richten dat er gebouwd kan worden aan een bestendige relatie. Op deze manier maken ze zich onderscheidend tijdens drukke online winkelmomenten en stomen ze zich klaar voor de toekomst in een omnichannel marktlandschap.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie