Premium

Ex-directeur Marktplaats wil ons land heropenen met app

De app moet drukte bij natuurparken, stranden, evenementen en andere publieke plaatsen voorkomen, zegt Kiliaan Toorenaar.

Over de drukte die bij de heropening van Ikea ontstond, zegt Toorenaar: ‘Ik vind dat bijzonder, want dat is super simpel op te lossen. Ook de stranden die tijdens Hemelvaartsdag propvol lagen en de drukte bij het Vondelpark is te voorkomen.

Kiliaan Toorenaar, ex-directeur van Marktplaats en eBay, denkt met zijn startup Close de heropening van ons land in goede banen te kunnen leiden. De mobiele app moet drukte bij natuurparken, stranden, evenementen en andere publieke plaatsen voorkomen en op die manier de veiligheid van bezoekers garanderen. Via het communicatieplatform kunnen er tickets worden gedownload om voor een specifieke dag en een vooraf te kiezen tijdslot toegang te krijgen tot een bepaalde plaats. Bezoekers worden door Close bovendien op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen.

Het jonge bedrijf - Close werd in 2017 opgericht - heeft al grote namen als Stage Entertainment, Disney, Naturalis en Artis aangetrokken als klant. Ook partijen in andere branches en het buitenland hebben inmiddels interesse getoond in de mobiele applicatie. Met Close moet worden voorkomen dat het weer misgaat nu de overheid de teugels weer wat laat vieren.

Toorenaar: 'Nu is natuurlijk het anderhalvemeter-verhaal relevant. Allerlei partijen zijn meteen begonnen met het schrijven van protocollen, maar daarin wordt amper iets gezegd over digitale informatievoorziening. Maar juist door alles digitaal te doen, kun je controleren hoeveel bezoekers er op welke tijd kunnen komen. Bovendien hebben bezoekers in deze tijd nog meer behoefte aan informatie. Ze willen weten of je naar het toilet kunt of niet, of je de garderobe druk is en of er rijen staan bij de bar in een concertzaal. Dat soort informatie wordt ook via Close gecommuniceerd.'

Crowd Control is nu misschien wel belangrijker dan ooit. Het platform is niet alleen nuttig voor het gecontroleerd toelaten van bezoekers van live events en publieke ruimtes, maar ook van de Ikea’s en de Hornbachen. Over de drukte die bij de heropening van Ikea ontstond, zegt Toorenaar: ‘Ik vind dat bijzonder, want dat is super simpel op te lossen. Ook de de drukte op de stranden en in het Vondelpark tijdens Hemelvaartsdag is te voorkomen. Het is gek dat je dat van tevoren kunt voorspellen, maar dat daar vervolgens niet beter op in wordt gespeeld. Hemelvaart is daar een goed voorbeeld van: het zou prachtig weer worden en dan weet je meteen welke plekken er druk gaan worden. Dan komen er agenten of boa's die mensen gaan wegsturen of de parkeerplaats van Zandvoort wordt afgesloten, maar dat kan veel intelligenter.'

Lees ook: Evenementenbranche verbijsterd: 'Wordt de hele sector afgeserveerd?'

 

Close heeft daarom ook contact met gemeenten en veiligheidsregio's. 'We willen hetzelfde product aanbieden aan de overheid. Op die manier kunnen er bijvoorbeeld 2000 mensen per tijdvak worden toegelaten. De learnings uit de eventindustrie kunnen prima toegepast worden in de publieke ruimte. Stel een bepaald aantal kaartjes beschikbaar en als die uiteindelijk op zijn, is het vol. Ik vind het interessant dat heel veel partijen teruggrijpen naar ouderwetse methodes in plaats van een goed platform met heldere communicatie. Dat bespaart gigantisch veel moeite en stress.'

Er is een collectieve behoefte om weer naar buiten te gaan en dat is als overheid of bedrijf prima te reguleren. Toch gebeurt dat volgens Toorenaar nog te weinig. Hoe dat komt? Simpelweg omdat het nog niemands verantwoordelijkheid is, zegt hij. 'Vroeger was het ondenkbaar dat je met een kaartje naar Ikea ging, over crowd control in deze vorm is nooit eerder nagedacht. Als ik je 9 weken geleden had verteld dat je Ikea alleen maar in mocht met een kaartje, had je waarschijnlijk heel hard moeten lachen.'

Kiliaan Torenaar
Toorenaar is groot fan van events. Maar nog tijdens zijn tijd bij Marktplaats zag hij hoe de customer journey van evenementen en de aankoop van kaartjes veel te wensen overliet.

Close is niet het enige initiatief dat de communicatie rond het bezoeken van openbare plekken makkelijker maakt. Zo heeft Marcel Roorda van het bedrijf Doop uit Enschede een vergelijkbaar nieuw platform gemaakt, maar dan specifiek op de horeca gericht: terrasjeboeken.nl. Bij het boeken van een tafel moet je aangeven of je als huishouden komt of met vrienden en in welk tijdslot. En hoewel het reserveren van een plek op het terras niet verplicht is, voorkomt het zoeken naar een terrasje en onnodige verplaatsing van groepen mensen. Toorenaar juicht dit soort nieuwe initiatieven toe. 'Dat vind ik prachtig. Het zijn praktische en haalbare oplossingen.'

Lees ook: App checkgesprek moet irritaties aan de deur wegnemen

 

De app Checkgesprek is opgetuigd om het praatje bij de deur, door de overheid verplicht gesteld bij kappers, winkels en restaurants om te controleren of iemand besmet is, over te nemen. 'Checkgesprek gaat uit van dezelfde achterliggende gedachte als Close: dat problemen rond de heropening van ons land komen kijken, goed digitaal zijn op te lossen.'

Toorenaar is groot fan van events. Maar nog tijdens zijn tijd bij Marktplaats zag hij hoe de customer journey van evenementen en de aankoop van kaartjes veel te wensen overliet. 'Ik hou van Paradiso, ben een liefhebber van Mojo en bezoek graag sportwedstrijden, of musicals met mijn gezin. Ik koop altijd vier of zes kaartjes en dan kijk ik wel wie er mee wil. Maar de customer journey vond ik vaak slecht, organisaties wisten nooit wie ik meenam en konden dus onmogelijk met alle bezoekers communiceren. Dan staan er bij Red Bull 100.000 mensen langs de kant te juichen, maar de organisatie heeft geen idee wie die mensen zijn. Dat moest anders, vond ik.'

Volgens de Amsterdammer lagen er liggen er behoorlijk wat kansen. 'Events zijn in allerlei opzichten steeds beter geworden. Maar je ziet ook dat bij veel partijen de learnings uit de online industrie beperkt zijn toegepast.' Toorenaar noemt het voorbeeld dat een organisatie na aanschaf van tickets één mail stuurt. 'Dat is dus één contactmoment. Bij ons hebben we er 15.'

Want aan de ene kant biedt Close de reguliere, praktische informatie over onder meer routebeschrijvingen en de verwachte drukte - aan de andere kant krijg je als gebruiker van de app veel informatie over de show. Toorenaar: 'Bijvoorbeeld een video van de hoofdrolspeelster van een musical die zegt hoe leuk ze het vindt dat je naar haar show komt. Of de mogelijkheid om pauze-arrangementen aan te schaffen. We dachten: alles gaat tegenwoordig via chat. Daarom hebben we gekozen voor een mobiel marketing platform. Bij de aanschaf van tickets neemt Close direct de communicatie over. En dat is dan the whole package: vanaf het moment van aankoop tot na het event. 'Want daar stopt het niet. Na een voetbalwedstrijd kun je bijvoorbeeld een shirt aanschaffen van the man of the match. En als je na een concert naar buiten loopt, krijg je direct een bericht dat je voor het volgende concert weer kaartjes kunt aanschaffen. Dat werkt denk ik heel goed.'

Toorenaar bedacht Close samen met Wiebe Weikamp, mede-oprichter van zoekmachine Ilse - en designer Chris Gruijters. Twee jaar geleden kreeg de startup een investering van ruim drie miljoen euro van het investeringsfonds Disruptive Technology Ventures. Het platform, waar inmiddels 16 mensen werkzaam zijn, heeft ook Disney in Londen als klant. 'Dat is prachtig. Ook die snappen dat er minder mensen in het theater zullen komen en dat mensen in de pauze niet meer met 500 man aan de bar willen staan. Geef alvast je bestelling door en dan staat er even later drie wijn, twee bier en een bittergarnituur voor je klaar. Ja, het wordt misschien allemaal een stukje minder spontaan, maar daar gaat het de komende jaren nu eenmaal naartoe.'

De app, die momenteel 120.000 gebruikers telt, groeit als een speer en er zijn grootse plannen. 'We willen uiteindelijk de WhatsApp worden voor live-events, dat is onze bescheiden ambitie. En dat gaat de goede kant op.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie