App checkgesprek moet irritaties aan de deur wegnemen

Checkgesprek.nl automatiseert het verplichte checkgesprek aan de deur van winkels, kappers of horecazaken.

Een groep tech-ondernemers heeft maandag een nieuw platform gelanceerd om het verplichte 'check of je corona hebt'-gesprek aan de deur van restaurants, kappers en winkels te automatiseren. Volgens de initiatiefnemers scheelt dat een hoop gedoe bij de deur en levert het uiteindelijk een database op waar de GGD gebruik van zou kunnen maken bij contactonderzoek. De app checkgesprek.nl, ontwikkeld door Chatback Company, respecteert de privacy van (horeca)bezoekers.

Nu Nederland langzaam maar zeker ontwaakt uit de intelligente lockdown en de horeca en kappers de deuren weer voorzichtig openen, mogen bezoekers niet zomaar naar binnen. Ondernemers moeten vooraf een checkgesprek voeren met iedereen die naar binnen wil. Omdat dat veel tijd vergt van ondernemers is checkgesprek.nl opgericht. 'Bij bezoekers ligt irritatie op de loer: per persoon moet immers een checkgesprek worden gevoerd, met lange wachttijden tot gevolg. Steeds hetzelfde gesprek voeren is behoorlijk vervelend', zegt mede-oprichter Valentijn Bras. 'De individuele gesprekjes helpen ook niet om de corona-besmettingsketen te traceren als iemand achteraf corona blijkt te hebben gehad.' En zo helpt de app ook om een database op te bouwen met besmettingen.

Checkgesprek.nl

Groen scherm

Iedere openbare gelegenheid, zij het een kantoor, winkel, bioscoop, horecagelegenheid of andere plek, kan het belangrijke, maar tijdrovende checkgesprek per 1 juni ook digitaal voeren. De locaties kunnen zich vanaf vandaag aanmelden bij Checkgesprek.nl en daar posters met een unieke QR-code downloaden of bestellen, die zij bij de in- en uitgang van hun pand kunnen ophangen. Bezoekers checken in door de QR-code op de poster te scannen, voordat ze naar binnen gaan. Dat scannen kan met de smartphonecamera of met de gratis app van checkgesprek.nl. Ze komen daarna direct terecht in een eenvoudig checkgesprek met een chatbot, waarin binnen een minuut wordt vastgesteld of ze een corona-risicogeval zijn.

Bezoekers die voldoen aan de eisen, krijgen een groen scherm met een specifieke stempel van de locatie en de datum en tijd. Het personeel checkt kort het scherm en laat ‘veilige’ bezoekers binnen. Net als in het openbaar vervoer checken de bezoekers zich bij het verlaten van de locatie ook weer uit. Het platform registreert de tijden van de locatiebezoeken en, als de bezoeker dat wenst, een of meer van zijn contactgegevens. Mogelijk besmette personen kunnen zo later gemakkelijk en snel bereikt worden door bijvoorbeeld de GGD. Als het het virus weer opleeft, maakt het platform snel en effectief contactonderzoek mogelijk. De privacy van de gebruiker wordt volledig gerespecteerd: bezoekers kunnen het platform volledig anoniem gebruiken. 

'Privacy blijft gewaarborgd'

Volgens Bras is de juiste inzet van technologie een belangrijk instrument tegen de verspreiding van het virus. 'De potentie van het online checkgesprek is enorm, juist ook omdat het een probaat middel kan zijn tegen een nieuwe opleving van het virus. We zouden daarom graag samen optrekken met de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat een kritieke massa van Nederlanders deelneemt aan het initiatief. De aangewezen diensten zouden dan wel eerst de strenge privacy-spelregels van checkgesprek.nl moeten onderschrijven.'

De check-in en eventueel gedeelde persoonsgegevens worden versleuteld opgeslagen op een server in Nederland. Ondernemers die gebruik maken van het platform, krijgen dus geen toegang tot de data. Alle gegevens worden na 30 dagen weer uit de database verwijderd (het coronavrius heeft een maximale incubatietijd van twee weken). 

Als blijkt dat een besmet persoon bij een aangesloten locatie is geweest, worden alleen de beschikbare contactgegevens opgeroepen van bezoekers die op dat exacte tijdstip op die specifieke plek zijn geweest. Bras: 'Alleen in dit geval zullen we - onder voorwaarden - hun contactgegevens delen met door de overheid aangewezen partijen die expliciet belast zijn met het opsporen en bestrijden van COVID-19, zodat zij hen kunnen waarschuwen. Zo wordt Nederland beter beschermd tegen corona, terwijl de privacy van burgers optimaal gewaarborgd blijft.'

Checkgesprek.nl is vanaf vandaag online beschikbaar. Ondernemers kunnen zich op de website alvast aanmelden om vanaf de heropening op 1 juni meteen gebruik te kunnen maken van dit platform. Bezoekers kunnen de QR-code dan scannen met de camera van hun smartphone. Daarnaast wordt gewerkt aan een gratis app voor de Google Play Store en Apple App Store. Ondernemers betalen 1 euro per dag aan checkgesprek.nl voor deze service. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie