FonQ laat met 'augmented' zien hoe de stoel in je huis staat

Alles Augmented #39: tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality, met deze keer: het Sundance Film Festival en Pinterest AR

Fonq laat met AR stoel in je huis zien

1. Steeds meer immersive storytelling op Sundance Film Festival

Het Sundance Film Festival in LA stond met zijn New Frontier-programma ook dit jaar vol met immersive technologie. Ervaringen waar met name AR en VR gebruikt worden om op nieuwe manieren verhalen te vertellen.

Zo was er de AR-app Dance Trail waarmee je op allerlei locaties reusachtige dansers kon unlocken. In Sostalgia kon je met een HoloLens een kerkplaats met hologram-spoken bezoeken.

De twee ervaringen die mij enorm tof lijken zijn Persuasions Machines en Breathe. 

Persuasions Machines is een interactief verhaal dat laat zien hoeveel surveillance-technologie we in ons dagelijks leven gebruiken. De data van slimme devices vliegt door de ruimte en je leert wat de impact kan zijn op je privacy als deze devices je manipuleren.

Breathe is van Magic Leap en gaat zoals de naam al verraadt over ademhaling en hoe we daarmee gelinkt zijn met alles in de wereld om ons heen. Breathe maakt gebruik van biometrische sensoren zodat wind en de kwaliteit van de lucht in de ruimte invloed hebben op de ervaring. De voice-over is van de altijd coole Zazie Beetz (Atlanta, the Joker). Lees ook de hele thread van Kent Bye op Twitter over alle New Frontier experiences.

Advertentie
advertisement
Breathe - Sundance New Frontier 2020

2. FonQ laat met AR zien hoe de stoel in je huis staat

FonQ is voor zover ik weet de eerste Nederlandse retailer die groots AR inzet op haar platform. Het heeft samen met ConfigWise (ook Nederlands) 400 stoelen als 3D-model toegevoegd aan de nieuwe app ‘fonQ in huis’.

Met deze app kan je bekijken hoe een product in huis staat. De grote toegevoegde waarde voor fonQ is dat mensen sneller beslissen en dat er minder wordt teruggebracht. En dat het werkt bleek al 2 weken na de lancering van de app toen de sales-conversie was toegenomen met 16%.

fonQ AR

3. Pinterest zet ook in op 'try before you buy'

Social-AR is booming met Snap, Facebook en Insta als de grote spelers. interest volgt nu met een virtual try on feature.Via pins kan je de lipstick van merken als Estée Lauder, Sephora en Lancôme uitproberen. Je kan eerst via een andere feature van Pinterest je huidskleur scannen zodat je passende producten krijgt en die dan virtueel testen. 

“We believe in celebrating you, and so our AR won’t be augmenting your reality, but rather helping you to make happy and real purchases for your life.” lezen we in het persberichtEn met het oog op andere uitbreidingen met AR, de Pinterest Lens kent inmiddels 2,5 miljard fysieke objecten.

Pinterest AR

4. Lynx-R1 is de nieuwe headset met passthrough AR

Het Franse bedrijf Lynx is met een nieuwe AR-headset op de markt gekomen. De headset maakt net als de Varjo, die hier vaker voorbij is gekomen, gebruik van passthrough-AR. Dit betekent dat je niet door lenses de echte wereld ziet waar iets digitaal overheen wordt gelegd, maar dat er een realtime digitale video wordt gemaakt en de content wordt geïntegreerd.

Hierdoor heb een grotere field of view en zie je dus meer virtuele content. Een andere voordeel is dat het een wireless 6Dof-headset is zonder extra device dat de bril moet aansturen. Ze richten zich met name op zakelijk gebruik, hij gaat $1499,- kosten.

Lynx, Revealed

5. Drie AR-cijfers die je doen duizelen #noclickbait

Dat de AR-apps Pokemon Go, Harry Potter en Ingress mensen in beweging brengen wisten we al. Maar dat de events voor de community ook de economie van een stad in beweging brengt wisten we nog niet. In 2019 waren er in 32 landen 77 live events die 249 miljoen dollar omzet uit toerisme voor de steden opbrachten.

De Amerikaanse bakkerij-/caféketen Panera heeft met haar AR-campagne op Facebook zo’n 135,703 clicks bereikt. 25 procent van de mensen die klikten ging ook daadwerkelijk naar een winkel met een totaal van 34.000 store-visits.

En we blijven in de AR-advertising hoek want uit onderzoek van Superdata blijkt dat 61% van de mensen die een AR-ad zien, die ook delen op social (35%) of direct met vrienden (25%).

Lees meer en schrijf je in

Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle. 

BONUS - de nieuwe clip van Squarepusher met glitchy AR - BONUS

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie