Gevreesde fraude met contactloos betalen blijft uit

Nieuwe betaalmiddelen zoals contactloze betaalpassen en apps om mobiel te kunnen bankieren waren vorig jaar fraudeloos.

Contactloos betalen
Betaalvereniging Nederland

De zorgen over de veiligheidsrisico's van contactloos betalen met pinpassen lijken onterecht. Er zijn vorig jaar geen gevallen bekend waarbij mensen geld afhandig is gemaakt middels de zogeheten EMV-chip in hun pinpas. Dat melden Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken vandaag.

Bij contactloos betalen maakt de chip in een pinpas verbinding met een pinapparaat, door de pas dicht bij de lezer in het apparaat te houden. Voor de betaling van kleine bedragen is daarbij geen pincode nodig, waardoor de betaling snel en gemakkelijk verloopt. Critici waarschuwden bij de invoering echter dat criminelen de technologie zouden kunnen misbruiken door in het openbaar mobiele pinapparaten tegen tassen of broekzakken te houden. In de praktijk blijkt dit echter, voor zover bekend, niet te gebeuren.

Advertentie
advertisement

Mobiel betalen

Dezelfde techniek wordt ook gebruikt voor betalen met een smartphone. Zeven banken bieden deze mogelijkheid inmiddels aan voor mensen met een toestel dat draait op Android. Ook bij deze technologie is nog geen fraude bekend, al is het aantal gebruikers ook nog een stuk kleiner dan bij contactloos betalen met een pas. In totaal wordt inmiddels de helft van de pinbetalingen contactloos uitgevoerd.

Ook over mobiel bankieren via de apps van banken heeft Betaalvereniging Nederland goed nieuws te melden. Er is vorig jaar geen fraude gemeld met dit soort apps. Maar, zo meldt Betaalvereniging Nederland, banken en betaalinstellingen blijven desondanks 'onverminderd waakzaam voor nieuwe vormen van fraude met deze elektronische betaalmiddelen'.

Grafiek fraude internetbankieren
Grafiek fraude internetbankieren Betaalvereniging Nederland

Phising

De vereniging heeft niet alleen goed nieuws te melden. De totale fraude in het Nederlandse betalingsverkeer is in 2017 met 2,7 miljoen euro gestegen naar 12,9 miljoen euro. Dat is 0,0002 procent van het totale betalingsverkeer.

Daarvan is bijna een kwart toe te wijzen aan fraude met gestolen of verloren betaalpassen. De fraude met internetbankieren is tussen 2016 en 2017 met bijna 50 procent gestegen naar 1,2 miljoen euro. Daarvan is 96,7 procent door de banken vergoed aan de gedupeerden, meldt Betaalvereniging Nederland.

Volgens de organisatie zijn geloofwaardige phisingmails waarmee mensen login- of creditcardgegevens worden ontfutseld hier waarschijnlijk de oorzaak van de stijging.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie