Google aangeklaagd voor 'te moeilijke' cookiebanners

Een Duitse consumentenorganisatie zegt dat Google zijn cookiebanners bewust moeilijk maakt, in de hoop dat mensen cookies toestaan.

Een Duitse consumentenorganisatie klaagt Google aan voor het bewust moeilijk maken van zijn cookiebanners zodat gebruikers sneller akkoord gaan met cookies. Een rechtbank in Berlijn gaat zich over de aanklacht buigen. Google-gebruikers moeten zeker vier keer klikken om cookie-instellingen te bepalen en op te slaan, waar ze met één klik akkoord geven voor het plaatsen van cookies. Google zou een Duitse rechtbank hebben laten weten dat het op termijn mogelijk wordt om ook met één klik cookies te weigeren. 

Advertentie
advertisement

Zaak speelt ook in Frankrijk

Die nieuwe, eenvoudigere cookiebanner komt volgens de Duitse website Der Spiegel als eerste in Frankrijk beschikbaar. Dat lijkt geen toeval. De Franse privacytoezichthouder CNIL startte vorig jaar een onderzoek naar de manier waarop Google zijn cookiebanners vormgeeft. Volgens Der Spiegel krijgen later ook Google-gebruikers in andere Europese landen de eenvoudigere cookiebanner voorgeschoteld. Een planning ontbreekt vooralsnog. 

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale NRW vindt Google's huidige cookiebanner in strijd met de Europese wetgeving rondom gegevensbescherming. Een rechtbank zal zich over die claim buigen.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie