Google gaat nieuwe advertentieoplossing nu ook testen op Android-apparaten

De Privacy Sandbox moet de privacy van consumenten vergroten zonder adverteerders te benadelen.

Google gaat zijn Privacy Sandbox testen op Android-smartphones en -tablets van consumenten en ontwikkelaars. Privacy Sandbox is een set technologische veranderingen die de privacy van consumenten moeten vergroten zonder adverteerders te benadelen. Op termijn moet Privacy Sandbox het einde van de third-party-cookie inluiden.

Google test Privacy Sandbox al langer op computers en kondigde de bètatest op Android vorig jaar aan. Android is een besturingssysteem van Google dat behalve Apple door alle smartphonemerken gebruikt wordt. De test start vandaag en Google selecteert zelf welke smartphones en tablets met Android-versie 13 mee kunnen doen. Gebruikers in de Europese Unie die geselecteerd zijn, krijgen een melding met de vraag of zij willen deelnemen aan de Privacy Sandbox. Expliciete toestemming is namelijk vereist. Testgebruikers kunnen zich daarom ook op elk moment afmelden.

In de loop van dit jaar gaat Google meer Android-gebruikers toegang geven tot Privacy Sandbox. Er komen ook nieuwe testversies aan, meldt het bedrijf in een update. Bedrijven die zich bezighouden met het tonen van reclames in Android-apps kunnen ook meedoen aan Google's test.

Controle over advertenties

Privacy Sandbox verandert de manier waarop Android-apps gebruikersgegevens kunnen verzamelen. Niet langer kunnen zogeheten identifiers de gebruiker volgen in apps en websites, om zo relevante advertenties te tonen. In plaats daarvan krijgen ze via vriendelijkere manieren toegang tot de interesses van de gebruiker, met het idee dat die nog steeds boeiende reclames te zien krijgt. 

Die reclames worden door het Android-besturingssysteem onderverdeeld in categorieën, bijvoorbeeld films, lokaal nieuws en vastgoed. De gebruiker kan via een nieuw scherm in de smartphone-instellingen inzien welke advertentiecategorieën hij te zien krijgt en aangeven of hij bepaalde categorieën niet meer wil zien. Want wie net een vliegvakantie geboekt heeft, heeft waarschijnlijk geen interesse meer in aanbiedingen voor goedkope vluchten.

Google Privacy Sandbox Android
Deze schermen zien gebruikers die meedoen aan de test Afbeelding: Google

Bovenstaande afbeelding toont twee schermen die gebruikers zien als zij meedoen aan Privacy Sandbox-test. Op het rechterscherm zien we de interesses met een block (stop)-knop ernaast.

Privacy Sandbox loopt op computer vertraging op

Als gezegd test Google zijn Privacy Sandbox al langer in zijn Chrome-browser op de computer. Met Privacy Sandbox wil Google third-party-cookies afschaffen. Dat blijkt complexer dan verwacht, waardoor Google de uitfasering van de third party cookie al meermaals heeft moeten uitstellen. De uitfasering staat vooralsnog gepland voor de tweede helft van 2024.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie