Premium

Google stelt afschaffing third party cookies opnieuw uit, nu naar tweede helft 2024

Opnieuw vertraging voor Google's ambitieuze project om third party cookies te verwijderen uit zijn Chrome-browser.

Door middel van tracking cookies kunnen internetgebruikers op detailniveau worden gevolgd.

Google maakt bekend opnieuw langer nodig te hebben om third party cookies te verwijderen uit zijn veelgebruikte Chrome-browser. De uitfasering staat nu gepland voor de tweede helft van 2024, schrijft Google-topman Anthony Chavez in een blogpost. Eerder mikte Google op eind 2023, wat ook al later was dan het oorspronkelijke plan.

Het afscheid nemen van third party cookies duurt onder andere langer omdat diverse overheidstoezichthouders geen akkoord gaven op Google's privacyvriendelijke alternatief Privacy Sandbox. De laatste toezichthouder met kritiek - de CMA uit het Verenigd Koninkrijk - is inmiddels ook akkoord.

Advertentie
advertisement

Google test Privacy Sandbox in Chrome

Privacy Sandbox bestaat uit een reeks API's; Application Programming Interfaces. Die nieuwe API's zijn al te testen in de bètaversie van Google's Chrome-browser. Ook ontwikkelaars kunnen de API's testen op hun websites en in hun apps. 

Lees ook: Europese uitgevers vrezen einde externe cookies in Google Chrome

Google zegt de beschikbaarheid van Privacy Sandbox API's in Chrome vanaf augustus uit te breiden naar 'miljoenen gebruikers wereldwijd'. Later dit jaar en in 2023 moeten nog veel meer Chrome-gebruikers toegang krijgen tot de API's. In het derde kwartaal van 2023 moeten de API's voor praktisch alle gebruikers beschikbaar zijn. Gebruikers krijgen automatisch een melding in Chrome als zij de API's kunnen activeren, aldus Chavez in de blogpost.

Privacyvriendelijke opvolger

Google belooft dat de Privacy Sandbox een privacyvriendelijke opvolger wordt van de huidige third party cookies. Die volgen de internetgebruiker over allerlei websites om zoveel mogelijk (surf)gedrag in kaart te brengen en aan de hand daarvan gepersonaliseerde advertenties te tonen. Die advertenties leveren adverteerders en Google miljarden op. Privacy Sandbox moet een balans vinden tussen het respecteren van de privacy van de internetgebruiker en het in stand houden van relevante advertenties, waar Google en andere bedrijven financieel afhankelijk van zijn. 

Eén van de API's in Privacy Sandbox is Topics, dat advertentie-onderwerpen samenstelt aan de hand van de websites die de gebruiker bezoekt. De gebruiker kan zelf Topics vervangen; Google wil graag duidelijk maken dat het advertentiesysteem transparant is. Adformatie publiceerde eerder dit jaar een achtergrondartikel over Topics.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie