Haal het Nederlands elftal in huis met de KNVB Oranje-app

Alles Augmented #72 Tweewekelijks het laatste nieuws over augmented reality.

1. Videobellen met AR

Tijdens de F8 developers conference van Facebook zijn er veel nieuwe features voor hun Spark AR platform aangekondigd. Inmiddels hebben 600K creators (+50% sinds december 2020) uit 190 landen zo’n 2 miljoen AR-effects ontwikkeld voor FB en Instagram. Facebook heeft de Multipeer API als beta gelanceerd waarmee het mogelijk is om AR toe te passen in video-calling via Messenger, maar straks ook in Instagram en via de Portal. Bijvoorbeeld allemaal confetti en slingers als je iemand met een groep wilt feliciteren, maar straks kun je ook met elkaar games spelen in een videocall. Heel leuk. Daarnaast is er multiclass segmentation toegevoegd waarmee je beter een persoon, hun haar of huid kan tracken en daar effecten aan kan toevoegen. Of zelfs een persoon onzichtbaar maken terwijl je zijn kleren nog ziet. Ook de image tracking is verbeterd waardoor je nu 5 (bewegende) images kan gebruiken als marker. Neem als voorbeeld dat een merk 5 van haar producten gebruikt als marker voor een AR-game of experience.

Advertentie
advertisement
Facebook brings Spark AR Effects to video calling

2. Virtual try ons/outs voor conversie en experience

E-commerce in AR is echt aan een flinke opmars bezig. Vooral Snapchat heeft onlangs veel nieuwe features gelanceerd. Zij hebben ook een case gedeeld van Nespresso waarbij je hun apparaten in AR kon bekijken en direct kon bestellen. Zij zagen een 65% stijging in sales en 14% meer brand awareness. Het toffe vind ik ook dat je in AR natuurlijk iets extra’s kan toevoegen aan de shopping experience zoals bijvoorbeeld deze partnership van MAC Cosmetics en Disney waarbij je met hun nieuwe make-up lijn de look krijgt van Cruella. Om make-up te verkopen en om de nieuwe film te promoten. Maar ook deze Sneaker 0 experience van GoSpooky voor het Design Museum is te gek. Zij hebben een machine learning model (AI) duizenden sneakers laten analyseren en daar de ultieme sneaker uit gedestilleerd. Die je uiteraard gelijk zelf kan passen in AR. Het is geen echte e-commerce toepassing maar had het zomaar kunnen zijn. Bekijk de video op Instagram. 

sneaker 0

3. Haal het Nederlands elftal in huis met de KNVB Oranje-app

Met volumetric video (3D-video) kan je perfect jouw helden in huis halen. De KNVB en 4DR Studio’s hebben alle spelers van Oranje in 3D-video opgenomen en toegevoegd aan de KNVB Oranje app. Hiermee kan je alle spelers en de mascottes levensecht in huis of waar je dan ook bent tevoorschijn toveren. Ze hebben een vette move en die kan een fan recorden en delen. Daarnaast zit er ook een feature in waarmee je een groepsfoto kan maken met drie spelers. Je kiest drie spelers, ze lopen naar een plek laten en laten wat ruimte over waar je zelf kan staan. Heel leuk gedaan en de kwaliteit is echt heel goed. Ik benieuwd hoeveel shares we dit EK voorbij gaan zien komen. Download de app.

beleef oranje in AR

4. Productverpakkingen met AR een extra podium voor verhalen

Het interessante van AR is dat het een virtuele wereld kan integreren met een fysiek product. Met een QR code of Snap code kan een experience op het product gemakkelijk getriggerd worden. Huggies hadden bijvoorbeeld een webAR experience op hun verpakking staan waarbij je leuke Face filters op baby's kon plaatsen. Van alle verkochte verpakkingen was 5% gescand en waren mensen langer dan een minuut met het merk bezig. Maar nog toffer is natuurlijk als de verpakking zelf ook echt onderdeel wordt van de experience zoals dit sterke voorbeeld van Knorr Wereldgerechten. Waarmee ze willen laten zien hoeveel groente in de gerechten zit. De verpakking gaat open en de groente springt eruit die je dan in AR moet slicen om een nieuw record neer te zetten. Het ziet er echt goed uit heeft ook een leuke gameplay.

Knorr World Dishes AR packaging with Team Vegetable Slicers

5. C&A brengt de AW21-collectie tot leven

Voor de lancering van de nieuwe herfst/wintercollectie in Europa organiseerde C&A in samenwerking met het Belgische reclamebureau Friendship een virtuele modeshow. Ze stuurden meer dan 550 gasten uit 19 verschillende landen alles wat ze nodig hadden om achterover te leunen en te genieten van de presentatie vanuit het comfort van hun eigen huis: goodies en een leeg tijdschrift dat tot leven kwam en een immersive AR-ervaring bood.


PLAYAR (de studio waar ik partner ben) ontwikkelde een complete webAR-ervaring (AR in de mobiele browser) waarbij elk van de 20 pagina's zijn eigen verhaal vertelde. Via een zogenaamd AR-portal kregen de lezers een preview van de collectie, waarmee ze 4 paspoppen in huis haalden. Of ontdekte ze de makers en het idee achter de collecties via collages en moodboards in AR. En ze werden zelf modeontwerpers door een schets in te kleuren en deze vervolgens voor zich te zien in AR. En om de spanning naar het evenement op te bouwen, knalden de herfst en een aftelklok in AR letterlijk uit de centerfold.

C&A brings the AW21 collection to life with augmented reality magazine

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie