Hema en Bijenkorf starten als eerste Nederlandse bedrijven met Dynamic Ads op Snapchat

Platform biedt mogelijkheid om real-time e-commerce advertenties direct vanuit de productcatalogus te tonen.

HEMA en Bijenkorf starten als eerste Nederlandse bedrijven met Dynamic Ads op Snapchat
Snapchat

Dynamic Ads (DPA) de feature voor real-time e-commerce advertenties die Snap afgelopen najaar presenteerde, is nu ook in Nederland beschikbaar. Snapchat maakt bekend dat Hema en de Bijenkorf de eerste Nederlandse bedrijven zijn die DPA hebben ingezet tijdens de testfase van de feature naast Adidas, dat er gebruik van maakt in meerdere landen, waaronder Nederland. Hema laat weten in het platform met de nieuwe feature te blijven investeren. Het is opvallend dat Snapchat het bericht naar buiten brengt in een tijd dat concurrenten facebook, Instagram en Twitter wereldwijd onder druk staan omdat veel adverteerders het platform boycotten.

Advertentie
advertisement

HEMA en bèta-test van DPA 

Hema, Daniel Franco, manager online channels & media buying over de keuze om DPA te testen: ‘De e-commerce benadering van Snap, gecombineerd met het Gen-Z publiek, past erg goed bij onze e-commerce strategy. DPA geven ons de mogelijkheid om Snapchatters te bereiken met relevante, performance-based ads van hoge kwaliteit gedurende de hele customer journey. De komende maanden zullen we investeren in performance-based campagnes om te zien hoe Snapchat kan bijdragen aan onze KPI’s, zoals traffic, revenue en Return on Advertising Spend.’

Lees ook: Coca-Cola en Unilever doen social media-advertenties in de ban

Real-time advertenties tonen

Volgens Snapchat maakt Dynamic Ads het voor adverteerders mogelijk om real-time advertenties te tonen op basis van een productcatalogus. Deze catalogus kan volgens het platform honderdduizenden producten bevatten voor verschillende internationale markten. Snap.inc legt uit dat een adverteerder de gewenste doelgroep selecteert en vervolgens bouwt Snap de ads in real-time: ‘Verandert het productaanbod in de catalogus of shop, bijvoorbeeld door een aanpassing van de prijs of de beschikbaarheid, dan wijzigt de advertentie automatisch.’ 

Bijenkorf e-commerce

Sinds de coronacrisis hebben veel merken meer ingezet op verkoop via e-commerce. Uit de Covid-19 Barometer van onderzoeksbureau Kantar blijkt dat een op de drie huishoudens wereldwijd meer aankopen online doet en dat ook Nederlanders aangeven dit in de toekomst te blijven doen.

‘Gen-Z is een belangrijke doelgroep voor Bijenkorf’, zegt Jorrit de Groot, head of online traffic & trading bij het Nederlandse warenhuis. ‘Bij Bijenkorf zoeken we altijd naar effectieve manieren om met de doelgroep in contact te komen met relevante berichten. Gen-Z is een belangrijke doelgroep voor ons en tijdens de lockdown-periode zochten we naar een manier om door de ruis te komen en de efficiëntie te verhogen dus dat was een goede reden om Snapchat te proberen.’ Hierin volgt Bijenkorf Adidas die door de coronacrisis ook de digitale activiteiten versneld hebben ingezet en als onderdeel daarvan Dynamics Ads hebben getest in bèta in het Verenigd Koninkrijk, Duitslands en Nederland. 

Resultaten Snapchat

Als gevolg van COVID-19 en de lockdown hebben veel bedrijven hun focus verlegd van offline naar e-commerce,' zo legt Joost Hagesteijn, directeur Nederland bij Snap, uit: ‘Tijdens de testperiode hebben wij met Dynamic Ads zeer positieve resultaten behaald voor onze adverteerders. Deze succesvolle pilot heeft geresulteerd in meerdere aanvragen omtrent deelname. Wij zijn daarom erg blij dat onze Dynamic Ads feature nu al breed omarmd wordt in de markt en al door een groot gedeelte van onze advertentie partners wordt gebruikt.’

Lees ook: Snapchat ‘verlegt zijn grenzen’ met update en bijzondere realtime AR-features 

Plaats als eerste een reactie

Advertentie