Hoe een multimediaplatform uit Eindhoven plots moest opboksen tegen Sony's Playstation

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: CD-i

Philips heeft met het meest recente voetbalkampioenschap glorieus afscheid genomen van het hoofdsponsorschap van PSV. Hierdoor kan het merk zich vanaf nu volledig richten op de vernieuwde marktstrategie. Meer zichtbaarheid in de professionele tak en minder binnen huishoudens. Zo is de Eindhovense tech-gigant al een tijd bezig met het afstoten van vele consumentenproducten. 27 mei neemt het zelfs &;&; van haar paradepaardje: de Lamp. Ruim 30 jaar geleden hing de vlag er nog heel anders bij. Vol goede moed begon het merk aan een nieuw multimediaplatform dat vol inzette op edutainment. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar dure guldens, Hotel Mario en een 14K4-modem.

CD-i
Ze begonnen er in 1985 gezamenlijk nog vol goede moed aan: Philips, Sony en Matsushita. Samen sloegen zij de handen ineen om een concurrent te ontwikkelen voor de opkomende cd-rom standaard. Al snel bleek dat Philips de enige was die écht in CD-i geloofde en na gesteggel over het te volgen beleid bleef de Eindhovense producent alleen achter. Stug werkte het door om in 1991 vol trots het multimediaplatform van de toekomst te presenteren: de CD-i speler. Kosten van het instapmodel: duizend gulden. Naast de speciale CD -i&;s konden ook audio-cd&;s, foto-cd&;s en, in combinatie met een videocartridge, video-cd&;s (vcd) worden afgespeeld. Wat een revolutie moest betekenen op het gebied van edutainment, kon zelfs door Super Mario niet gered worden…

CD-i was nooit bedoeld als video- of spelconsole. Bij de introductie waren dan ook slechts simpele spellen als Vier-op-een-rij en Zeeslag beschikbaar. Toch boden uiteindelijk de spellen in 1994 de enige vorm van succes. Een samenwerking met Nintendo maakte het mogelijk om spellen als Hotel Mario en Zelda&;s Adventure te produceren. Kort gloorde er hoop aan de horizon.

Na de introductie van Sony&;s Playstation in datzelfde jaar bleek de CD-i echter al weer snel verouderd. Ook de internetfunctie, die Philips vanaf 1996 bood, was direct na introductie al achterhaald. Een intro-pakket met een 14K4-modem voor tweehonderd gulden was iets te veel van het goede. Nog hetzelfde jaar besloot Philips dat CD-i nooit had gedraaid als het ooit voor ogen had en daarmee kwam er langzaamaan een einde aan. Enkele (buitenlandse) partijen hebben nog tevergeefs geprobeerd om de CD-i in leven te houden, maar het grote publiek draaide er nooit warm voor.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie