Premium

Igor Beuker (keynotespreker SpinAwards): ‘Ik geef graag een andere kijk op dezelfde wereld’

Internationaal spreker Igor Beuker is presentator en ‘keynote’ tijdens de SpinAwards. Wat wordt zijn boodschap?

Igor Beuker

Je vliegt als spreker de hele wereld over, heb je businesswise last van het Corona-virus?

‘Ja veel. Corona veroorzaakt een slagveld in public speaking, events en entertainment. Voor ons betekende Corona tot op heden al 200.000 EUR aan gecancelde talks in 2020. Het wordt nog erger. Je zult maar ‘n vliegtuigmaatschappij zijn.’

Waarom heb je als mondiale presentator ‘ja’ gezegd tegen de lokale SpinAwards?

‘Spreken is m’n passie en purpose. Of ik nou live on stage sta bij Bill Gates, Novak Djokovic, Richard Branson op Necker Island, het World Economic Forum in Davos of bij de SpinAwards – ik doe dat met evenveel energie en power. Daarnaast was ik jurylid bij de eerste paar Spins en voegt het al zo ontzettend lang veel waarde toe aan onze industrie. Dus daarom.’

Hoe staat Nederland er digitaal gezien voor, vind jij?

‘Nederland heeft digitaal altijd vooropgelopen. En nog steeds. Mede dankzij clubs als IAB en SpinAwards. Ik kijk vooral naar customer centric merken, niet zozeer naar digitaal. Bol.com, KLM en Coolblue vind ik sterk. Ik verbaas me vaak over digitale transformatie: het is digital-first, maar niet digital only. Technologie gaat zich steeds meer om ons heen vormen, van het scherm naar de echte wereld, naar slimme steden, naar robots en AI. Tom Cruise Minority Report was ooit sci-fi, nu is het reality.’

En wie steekt er internationaal wat jou betreft uit? 

‘Uiteraard Amazon. Voor mij een voorbeeld hoe financieel analisten en journalisten er al 20 jaar faliekant naast zitten. Amazon was niets, verliesgevend, ‘n slecht bedrijf, Bezos was een idioot en het zou ook nooit wat worden met dat Amazon. En nu is het de case voor elk bedrijf op aarde en schaakt Bezos in 7 industrieën en zet ze allemaal op hun kop. Met een persbericht “We gaan misschien in Healthcare” verdampt 30% van de marktwaarde van de grote healthcare spelers in de USA.

Men ziet het vaak niet of compleet verkeerd, en men schrijft te veel onzin. Daarom wil ik graag mijn voorspellingen laten zien. Een andere kijk op dezelfde wereld.’

Je hebt het altijd over de digitale of 4e industriële revolutie. Waar heb je het dan precies over?

‘Na 3 industriële revoluties (van de stoommachine, elektriciteit en computer, red.) zet de 4e industriële revolutie – van slimme, zelflerende technologie – de komende 20 jaar meer op z’n kop dan de afgelopen 300 jaar. Exponentiële technologieën versus onze lineaire minds. Het gaat om imagination, mindset en cultuur. Nieuwe spelers en outsiders nemen binnen 10 jaar tijd hele industrieën over. Kijk naar media en retail. En dat was slechts de warming up. Dus ik vraag overal ter wereld: Hoe klaar ben jij voor echte disruptie?’

Waar ik dit op baseer? Op cases, feiten, cijfers, 25 jaar praktijkervaring voor mondiale merken, waaronder bij WPP. Daarom is m’n mantra: Advertising may win quarters, innovation wins decades. Industry 4.0 zet onze geschiedenis en de wetenschap in hun hemd.’

(Klik hier voor de genomineerden voror de SpinAwards, tickets bestellen kunt u hier.)

‘Mijn purpose of True North is dat trends en tech – in de juiste handen – de wereld groener, schoner, beter en eerlijker kunnen maken’

Je bent ook keynote-spreker tijdens de congres-dag van de SpinAwards. Wat wordt de essentie van je verhaal? 

‘Hoe marketing een nieuwe rol kan claimen bij accelaratie en het verzilveren van nieuwe businessmodellen en wat het publiek de komende 20 jaar kan verwachten van digitalisering en Industry 4.0. Hoe je kunt overleven of exponentieel kunt groeien. Maar ook hoe mensen met behulp van de Sustainable Development Goals van United Nations kunnen realiseren. We hebben namelijk geen reserve planeet en we moeten mensen opleiden voor de banen van de toekomst, want robots en AI gaan alles dat repetitief of routinematig is natuurlijk vervangen. Ook jobs. Blue collar en white collar.’ 

Inkopper: wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van digital advertising en marketing innovatie op dit moment?

‘Daar kom ik in mijn talk met context op terug. Het zijn er sowieso te veel om even op te noemen. De fashion industrie dealt bijvoorbeeld met deze 8 trends: IoT, IIoT (Industrial Internet of Things), Big Data, Blockchain, Wearable, 3D Printing, AR-VR-MR en AI. En wil fashion mee kunnen moet het deze “talenten” aan zich binden. Digitale marketing of goede designers alleen? Dat maakt het verschil niet meer. Het woord revolutie zegt het al. En zo heeft elke industrie specifieke uitdagingen. Wat een prachtig tijdperk vind ik het.’

In een eerder interview heb jij gezegd: ‘Hoe de toekomst eruitziet? Het leuke daaraan is dat we er altijd naast zitten en dat de werkelijkheid veel sneller gaat dan futuristen voorspellen.’ Nou zeg het maar, wat staat ons op veel kortere termijn – dan we denken – te wachten?

‘Het boek en de film Ready Player One. Die moet iedereen in Big Tech kennen, daar krijgt men zelfs vragen over bij sollicitaties. Dat gaat over in 2045 maar kijk niet raar op als het al 10-15 jaar eerder is. Ga het maar lezen en kijken.’

(Het interview gaat door onder de trailer.)

Hoe kijk jij naar een niet per se digitale ‘trend’ als purpose?

‘Het is een paradox. We lullen over Industry 4.0 en tech, maar het is in de kern een sociologische revolutie. Tech verandert de wensen en het gedrag van mensen significant. Mijn purpose of True North is dat trends en tech – in de juiste handen – de wereld groener, schoner, beter en eerlijker kunnen maken. Maar dat valt of staat met imagination, mindset, cultuur én humaniteit.’

Hoe belangrijk is creativiteit in een almaar uitdijende wereld van 1-en en 0-en?

‘Een aparte discussie vaak. Marketing used to be an art, now it’s a science too. Een marketeer anno nu praat via een algoritme met mensen. Creativiteit is content, relevant, gepersonaliseerd en op maat. Geen one-site-fits-all TVC. Dat geldt ook voor customer centricity en CRM; de moderne consument is geen koning, geen keizer maar dictator. Die verwacht aandacht en belangrijk te zijn, jij regelt het maar hoe.’

Je hebt jezelf al ‘n paar keer getransformeerd (van voetballer naar sportmarketeer naar bureaueigenaar naar internationaal spreker). Waar komt jouw onstilbare honger naar succes vandaan?

‘Dat is een combi van een ontzettende kutjeugd en mijn personality. Progress is life en dat kunnen misfits als geen ander. Die hebben blijkbaar, ook vaak later in hun leven veel “last” van sympathie en verhoogd empathisch vermogen. Dus uit m’n jeugd, komt ook het activisme en humanisme vandaan. En ik kan slecht tegen onrecht. De cirkel is weer rond, zeg maar.’

Je bindt er op social media, in Beukeriaanse spierballentaal, ook geen doekjes om dat je succesvol bent ;) – hoort dat ook bij de 4e industriële revolutie? 

‘Dat hoort bij mijn personality en wie ik ben. Beuker is geen bijnaam. Rolmodel en succes komt met grote verantwoordelijkheid. Ik geef vooral aan hoe mensen succesvol kunnen worden en waarom ik zoveel kennis en geld deel met goede doelen en investeer in social enterprises. Als meer mensen dat voorbeeld volgen, zijn honger en gebrek aan educatie straks de wereld uit, hebben we een schone planeet en gelijke kansen voor iedereen, geloof me. Giving back maakt echte rijkdom.

Het komt ook, omdat ik jeuk krijg van zwevende trendwatchers. Als je trends zo goed kunt voorspellen, vertellen of opschrijven, waarom verzilver je er dan ook niet 4, 5 of 6? Dat stoort me. Walk the talk, investeer. Ik ga op m’n bek, maar sta wel op 5 exits. En die komen niet door het open raam naar binnen zweven. Dus ja, ik maak soms m’n punt. Hoepel op met je gezweef, put your money where your mouth is. Dan ben je stoer. Talk is cheap.’

Je verkeert in toenemende mate in het gezelschap van ‘groten der aarde’ zoals Branson. Wat hebben jullie gemeen?

‘Ja, het valt meer mensen op. Tour 3 Necker staat alweer gepland. Ik ben al 30 jaar fan van Branson. Het is een bijzonder mooi en nederig mens. Een punk rockstar serie-ondernemer, sportief en gek. Een multimiljardair als activist en humanist. Een inspirerend mens waar ik mee lach, fiets, tennis en ideeën mee deel. Hij begint een beetje sensei, leermeester te worden, dus een megadroom is werkelijkheid geworden. Dat deel ik weer met mensen: Be good, karma has no deadline.’

Hoe zien jouw weken eruit en hoe innoveer jij jezelf ondertussen, wie is jouw goeroe?

‘Ik spreek bijna 200 keer per jaar en ben thuis met Thanksgiving en Kerst. Ik zeg tegen iedereen: vind een mentor en een sensei. Zeer ervaren mannen en vrouwen, houd je kop en luister naar ze. Ik heb heel veel te danken aan Michael J. Moon, Sir Martin Sorell en Sir Richard Branson. Mensen die elke keer miljoenen euro’s aan kennis en kunde in je hoofd en hart prakken. Dat geeft ongekend nieuwe inzichten, radicale visie en lef.’

Je houdt ook van stevige, catchy oneliners/citaten, wat zijn jouw favorieten en waarom?

‘Er komen er vast een aantal voorbij tijdens Spin. Het zijn er veel. Ik ben er gek op. Zit uren te freaken voor een nieuw micro-story of punchline.’

Wat wil je later worden als iedereen ter wereld in de industrie je verhaal kent. Hoe ga jij jezelf opnieuw uitvinden?

‘Dat moment gaat nooit komen. Want ik heb 50 verhalen, 600 micro-verhalen en maak elke maand weer nieuwe. Ik flikker m’n mic pas in de wilgen als mijn missie voltooid en de wereld circulair is met gelijke kansen voor iedereen. En met wat longevity & life science hacking heb ik daar nog 70 jaar voor. Dan ben ik Gandalf on tour met 120 jaar oud en ga ik maar eens achter de geraniums of zo… Nee, kijk naar Martin Sorrell, die begint op z’n 73e rustig een nieuw netwerk, S4. En Richard Branson wordt 70 en runt 93 bedrijven. Leeftijd is maar een nummer, het zegt iets over mindset en imagination.’

Tot slot, als je eerlijk bent: had je niet liever internationaal profvoetballer willen worden? Dat is toch veel leuker dan je gal spuwen over een Blokker die maar niet wil innoveren.

‘Nee! Spreken en ondernemen is vele malen leuker en langer houdbaar dan voetballen. Met WEF (World Economic Forum) en UN ontwikkelen we frameworks die de wereld echt kunnen transformeren. Met Team Branson maken we echt een verschil. En ik ontmoet bijzondere, humane en hele slimme mensen waar ik weer ontzettend veel van leer. Blokker valt toch wel om, daar hoef ik niets meer over te zeggen. En oh ja, weer even Beuker? 12 jaar geleden zei ik 40% van retail flikkert om voor 2025 als men zo doorgaat. Velen riepen: Beuker, een retail-hater. Maar de teller staat nu in veel landen op 41% retail fall-out. Noem me maar hater en weet ik veel. Ik heb de power to be disliked en focus me op de 2% die het wel wil zien en wel wil veranderen. Peace!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie