Premium

‘Ik wil dat mijn producten sociale impact hebben’

Ditmaal in de creative achievers-interviewserie de succesvolle tech-ondernemer Paul Veugen. Terug uit Silicon Valley en nu 'angel investor'.

Paul Veugen, tech-ondernemer

Hij is een soort ‘start-up-midas’. Met de techbedrijven die hij startte, had hij in no-time goud in handen, waarop dan ook meerdere keren snelle overnames volgden. Toch is het Paul Veugen (1984) niet alleen om zakelijk succes te doen; hij is nu ook graag ‘angel investor’.

Veugens weg naar de top was even snel als succesvol. Nog tijdens zijn studie Business Communicatie & Digitale Media in Tilburg ontwikkelde hij een tool waarmee er direct gebruikersfeedback op een website verzameld kan worden. Gebaseerd op dat idee startte hij Usabilla, de onlinefeedbackdienst die hij vorig jaar wist te verkopen aan SurveyMonkey.

Had Veugen direct in de gaten dat hij met het idee achter Usabilla iets bijzonders in handen had? ‘Dat ging eigenlijk heel geleidelijk’, legt hij uit. ‘Eerst ben je een beetje aan het knutselen, maar pas als je extern bevestiging krijgt, begint het te accelereren.’ Die versnelling vond in zijn geval plaats toen hij een summerschool van ABN AMRO volgde waar zijn businessplan als winnaar eindigde – en helemaal toen de oprichters van Funda het prototype gezien hadden en meteen 50.000 euro investeerden. ‘Toen dacht ik opeens: “Fuck, ik ben een bedrijf gestart”.’

Als het zo succesvol was, waarom verliet hij Usabilla dan toch relatief snel? ‘Usabilla kwam bijna “per ongeluk” op mijn pad. Daarnaast sloten mijn persoonlijke interesses toch niet helemaal aan op het product.’ Met een mix van enthousiasme en gezonde paniek vroeg hij zich na Usabilla af: ‘Heb ik geluk gehad of is het een skill die ik beheers?’

Advertentie
advertisement

Health-app-pionier

Gelukkig bleek er óók een markt voor de all-day tracker-app ‘Human’, die hij met een klein team ontwikkelde na zijn vertrek bij Usabilla. Het idee daarvoor was mede gebaseerd op Veugens liefde voor de racefiets en de ergometer waarmee hij roeide tijdens zijn studie. Als dat bedrijf wordt overgenomen in 2016, verhuist hij mee naar Silicon Valley.

Er bleken in die tijd veel andere partijen in de health-appmarkt te springen, waaronder Apple en Google. Of Paul en zijn team de eerste waren, durft Veugen daarom niet te claimen, ‘want dit soort ideeën ontstaan niet in een vacuüm.’

Waar dit soort ideeën wél ontstaan, is in Silicon Valley, waar Veugen de afgelopen jaren woonde. Na de overname van Human, werkte hij er ook nog voor Color, een bedrijf dat DNA-testen maakt voor de medische sector. Veugen is erg blij dat hij Silicon Valley van dichtbij heeft meegemaakt: ‘Er zijn nog steeds heel weinig plekken waar je zoveel start-ups en kapitaal bij elkaar hebt in zo’n kleine regio.’

Toch ging Veugen dit jaar weer terug naar Amsterdam. Waarom? De “succes is een keuze- mentaliteit”, en vooral de keerzijde daarvan, passen toch niet helemaal bij hem. 'Ik wil vooral dat mijn producten een sociale impact hebben. Het is mij niet zozeer om status en rijkdom te doen.’

Tot zijn functietitels behoort nu ook de term ‘angel investor’; Veugen wil graag gaan investeren in jonge start-ups, met ‘bescheiden cheques’. Ook gaat hij zelf weer op zoek naar een nieuw avontuur. Ziet hij niet op tegen wéér een nieuw bedrijf? ‘Nee, ik heb vooral zin in die eerste weken, maanden, jaren, dat je met een klein team aan het knutselen gaat.’

Het interview met Paul Veugen is het vijftiende dat Wouter Boon had in de serie ‘creative achievers’. Hierin gaat Boon op zoek naar de geheimen achter creatief succes. Beluister het gehele interview met Paul Veugen op creative-achievers.com, of hieronder.

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie