‘Kwaliteit van data is het belangrijkste wat er bestaat'

Digital Dialogues, aflevering 2, met Guido Perotti (DDB Unlimited), Quinten Selhorst (felyx) en Koen Vanderhoydonck (Google).

Hoe gebruik je als bedrijf tools zoals algoritmes en kunstmatige intelligentie om zo je klant nog beter te kunnen bedienen? Guido Perotti (digital transformation officer DDB Unlimited), Quinten Selhorst (medeoprichter felyx) en Koen Vanderhoydonck (Google Automation Specialist) gaan daarover in gesprek met presentator Meike de Jong in aflevering 2 van Digital Dialogues, de nieuwe podcastserie van Adformatie en Google.

In 6 afleveringen zullen verschillende kopstukken uit het vak bespreken hoe bedrijven een digitale en data-gedreven marketingorganisatie kunnen worden, waarbij ook de privacy van klanten in ogenschouw wordt genomen en zo de weg naar digital maturity kan worden gevonden. 

Advertentie
advertisement

Het gereedschap goed gebruiken

Hoe zorg je ervoor dat je op de juiste manier te werk gaat met de eerder beschreven tools? Houd het vooral klein in het begin, vertelt Vanderhoydonck. ‘Kwaliteit van data is het belangrijkste wat er bestaat. Enerzijds moet je glashelder voor ogen hebben welke objectieven je eruit wilt halen. Anderzijds moeten de data die je in het systeem stopt om te leren actie te ondernemen, glashelder en superzuiver zijn. Dat zijn uitdagingen die je niet zomaar kunt oplossen, maar door het klein te houden in het begin leer je precies waar de valkuilen zitten.’

‘Als we kijken naar automated tools, dan zie je dus ook dat je uiteindelijk op basis van énkel klantprofielen kunt voorspellen wat de kwaliteit is van de klant op het moment dat iemand je funnel binnenkomt’, vult Selhorst aan. Daarvoor zijn de juiste tools nodig om dat te kunnen monitoren. ‘Net zo belangrijk zijn de juiste mensen die met die data aan de slag gaan om die automation tooling zo optimaal mogelijk te gebruiken.’

Perotti ziet nog wel vaak in de praktijk dat er al keuzes zijn gemaakt rondom de marketingtechnologie, voordat bedrijven überhaupt gaan nadenken over de klant. ‘Er is een pakket gekocht dat alles kan, want er is natuurlijk goed met een softwareleverancier onderhandeld. Je denkt een Mercedes te hebben, maar uiteindelijk blijkt het een heel klein autootje te zijn, of juist een olietanker die je niet flexibel kunt besturen. Begin dan ook eerst met je doelen. Wat wil je bereiken?’ Daarna moet je je pas afvragen elke technologie daarbij komt kijken, stelt Perotti.

Zes factoren

De podcastserie is gebaseerd op het framework 'The six key factors of success', ontwikkeld door Google en BCG. In elke aflevering neemt presentator De Jong een specifieke stap onder de loep: van de juiste data verzamelen en deze op verantwoordelijke wijze verwerken tot welke tools je moet gebruiken en de customer journey.

De zesdelige serie is te beluisteren via SpotifyItunes en Google Podcast. Klik hier voor het dossier Digital Dialogues.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie