Nederlandse partijen en politici reizen in maart weer af naar SXSW 2024

De Nederlandse missie kent drie doelstellingen, waaronder het leren van koplopers in creative tech en immersive experiences.

Nederlandse creatieve partijen, ondernemers en politici reizen in maart weer af naar Austin (Verenigde Staten) voor het jaarlijkse congres/festival South by Southwest, beter bekend als SXSW. De Nederlandse missie kent dit jaar drie doelstellingen: het etaleren van de Nederlandse ontwerpkracht en ontwerpende aanpak met het oog op maatschappelijke uitdagingen, het aanjagen van internationale, langjarige samenwerkingen op het gebied van kennis en innovatie, en het leren van de koplopers in creative tech en immersive experiences wereldwijd.

Verschillende partijen

Aan de Nederlandse missie doen uiteenlopende partijen mee. Zo zijn creatieve organisaties verenigd via CreativeNL en CLICKNL en gaat ook New Dutch Wave mee. De partijen zijn er naar eigen zeggen om Nederlandse organisaties en ondernemers in de creatieve en techsector internationaal te presenteren. Staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Koninkrijksrelaties en Digitalisering) is er dit jaar ook weer bij in Austin. Barbera Wolfensberger (directeur-generaal Cultuur en Media bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) is opnieuw missieleider. 

Ontwikkelingen van morgen volgen

Van Huffelen verklaart: 'Ik kijk er enorm naar uit om weer op SXSW te ontdekken wat de ontwikkelingen zijn van morgen en tegelijkertijd in gesprek te gaan met de Nederlandse en internationale creatieve industrie, techbedrijven, wetenschappers, NGO’s en andere overheden over onze waardengedreven digitale werkagenda. Specifiek wil ik onze onlangs gelanceerde visie op generatieve AI onder de aandacht brengen, zoek ik verbinding met initiatieven die inzichten hebben over de regulering van grote tech platformen en het tegengaan van desinformatie en wil ik op het gebied van online leeftijd-verificatie graag Nederlandse ontwikkelingen onder de aandacht brengen.’

Maarten Schram, de programmaleider die de strategische beursdeelname van Nederland aanvoert, licht toe: 'De hernieuwde samenwerking tussen CreativeNL en New Dutch Wave geeft een verbindende verdieping aan deze editie van SXSW; we trekken niet alleen samen op, maar versterken elkaar ook. Met een gecureerd IE-programma vanuit CreativeNL en een grotere groep deelnemers aan de Flying Dutchmen Tour groeit de Nederlandse delegatie zowel in vorm als in kwaliteit.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie