Percentage advertentiefraude laag in Nederland, maar kan gewoon naar nul

Advertentiefraude in Nederland zit voornamelijk in het risico dat wordt genomen bij het inkoopbeleid.

Het programmatic ecosysteem is groot en complex, en de manieren waarop fraude gepleegd kan worden ook. IAB Nederland heeft alle bekende fraudetechnieken opgesomd voor ‘invalid traffic’ (onder andere botverkeer). Het blijkt hier te gaan om 1,4 tot 2,1 procent in de Nederlandse markt. Maar het probleem is dat adverteerders en bureaus ook buiten de gebaande paden van bekende Nederlandse exploitanten inkopen, waardoor de fraudecijfers in één keer kunnen oplopen naar 5 tot 9 procent.

Naast botverkeer zijn er in digital advertising veel soorten fraude, ook als de campagne nog niet eens gestart is. Het staat allemaal in de whitepaper over digitale advertentiefraude (‘Ad fraud in digital advertising’) die IAB Nederland vorige week publiceerde. Het bevat ook uitgebreide aanbevelingen voor tools en maatregelen waarvan iedereen op de hoogte moet zijn om fraude te minimaliseren.

Advertentie

Inkoopbeleid

Advertentiefraude in Nederland zit voornamelijk in het risico dat wordt genomen bij het inkoopbeleid en in mindere mate bij nepsites en nepverkeer, zeggen de experts. Binnen Europa ziet men Nederland dan ook als een incubatormarkt die innovatie stimuleert en hoge standaarden nastreeft rond programmatic advertising.

Koop je niet in op basis van ads.tx (het identificatieregister ter verificatie of een exploitant de website mag verkopen), dan is dat een bewuste keuze. Nederlandse uitgevers hebben deze allemaal op hun sites staan. De adoptie ervan ligt bij professionele uitgevers zelfs op 96 procent en het zichtbaarheidsstreven is 70 procent. Ook wordt de meeste invalid traffic (IVT) vooraf geblokkeerd en komt niet de veiling in. Soms volgt de correctie achteraf.


 

Foute bots

Fraudebestrijding werkt met voortschrijdend inzicht. Daarom moeten adverteerders en media-inkopers continu bewuster inkopen, omdat nog steeds videoadvertenties worden ingekocht die buiten beeld afspelen.

De systemen die we in Nederland gebruiken bij digitale advertentie-inkoop houden voor een groot deel het foute verkeer dus tegen. Op de door ons gecureerde websites komt er niet meer dan 1,7 procent doorheen. Veroorzakers zijn foute bots, marketingbots en onbewuste websitefouten. Je wilt dit naar nul brengen en daarvoor moet iedereen meehelpen, niet alleen techpartijen, maar ook de adverteerders en bureaus. Des te alerter iedereen wordt, des te minder gaten er zijn die fraudeurs kunnen misbruiken, waardoor frauderende maar ook onachtzame partijen sneller verdwijnen uit het ecosysteem.

Het rapport is industriespecifiek en enige kennis van programmatic is nodig, dus zorg dat dit rapport bij de juiste mensen in je team komt. Downloaden kan hier.
 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie