Premium

Rufus Baas (Metaverse werkplaats): ‘Leren over de metaverse is het allerbelangrijkste’

'Investeren in de metaverse vind ik een hele gekke gedachte omdat je investeert in iets dat er nog niet is.'

Rufus Baas
Afbeelding: aangeleverd

Steeds meer wereldbekende bedrijven stappen ‘in de metaverse’, een virtuele wereld in ontwikkeling die nieuwe marketing- en communitykansen biedt. Moeten reguliere organisaties daarom ook budget vrijmaken voor metaversetoepassingen? Of kunnen ze beter rustig afwachten tot techbedrijven als Microsoft, Meta (Facebook) en Apple de metaverse meer vorm geven? Rufus Baas, kwartiermaker van de splinternieuwe ‘Metaverse werkplaats’ in Hilversum deelt zijn mening.  

Advertentie
advertisement

De metaverse werkplaats is in juni aangekondigd als een samenwerking tussen zes creatieve MBO-vakscholen en partners als de gemeente Hilversum, Utrecht Talent Alliantie en ClickNL. Op het Mediapark in Hilversum – het hart van de Nederlandse mediawereld – gaan jonge talenten experimenteren met ‘immersieve technologische toepassingen’ voor onder meer de zorg, media en het onderwijs. Docenten en medewerkers van mediaorganisaties en partners experimenteren mee. Aan Baas, ook oprichter van het technologische leerbedrijf XR Lab, de taak de werkplaats van de grond te tillen.

Wat is de metaverse precies? Baas: ‘De metaverse is in zekere zin nog niet iets, het is iets dat in ontwikkeling is.’

Rens Blom (RB): Moeten bedrijven daarom al marketingbudget investeren in de metaverse?
Rufus Baas (RB):

‘Je ziet hele mooie voorbeelden van hele grote bedrijven met grote investeringsbudgetten die uitstapjes kunnen maken (naar de metaverse, red.), en daar vanwege de grote hype ook succes mee boeken. Ik kan mij voorstellen dat als je wat kleiner bent, de metaverse niet de eerste plek is waar je in gaat investeren. Dan denk ik dat social media nog genoeg ruimte biedt om je publiek te bereiken. Investeren in de metaverse vind ik een hele gekke gedachte omdat je investeert in iets dat er nog niet is. Het is wel iets aan het worden. Het doet mij daarom terugdenken aan de vraag van dertig jaar geleden: moet ik investeren in het internet?

Waar je in moet investeren is leren over de metaverse. Dat is het allerbelangrijkste. Ga je verdiepen in de use cases, ga onderzoeken om welke technologieën de metaverse draait en als je de ruimte hebt, zou ik wel experimenteren met de metaverse. Kijk bijvoorbeeld naar de verschillende metaverseplatformen, want er is op dit moment niet één metaverse.’

RB: Welke bronnen kunnen bedrijven gebruiken om te leren over de metaverse?

‘Er zijn in heel Nederland al best wel wat bedrijven die zichzelf als metaverse native bestempelen. Als ik die bedrijven spreek, merk ik dat zij er heel erg graag over praten. Wat ik zou zeggen; zoek je concullega’s op die misschien al wat met de metaverse doen en ga het gesprek aan. En wellicht kunnen jullie samen experimenteren en zo de risico’s spreiden. Bij die concullega’s vind je naar mijn mening de meest relevante informatie, want online heb je partijen die metaverse-toepassingen verkopen en zij hanteren de wc-eend-techniek. Onafhankelijke techplatformen die nieuws brengen, zoals jullie (Baas verwijst naar Adformatie.nl, red.), zijn ook goede bronnen.’

‘Op de korte termijn denk ik niet dat er radicaal veel verandert in de meeste bedrijven. Dat zal echt nog wel een tijdje duren. Er valt bijvoorbeeld nog genoeg te putten uit social media, want ik denk dat heel veel bedrijven die transitie nog niet eens voldoende gemaakt hebben. Denk aan TikTok. Er zijn nog steeds heel veel marketingbedrijven die geen gebruik maken van TikTok en dat vind ik opvallend. Maar goed, daar kun je nog heel veel leren.’

RB: Je verwacht weinig veranderingen op de korte termijn. Kan er op de lange termijn wél meer veranderen?

‘Het is wat meer koffiedik kijken, maar als de metaverse dé volgende stap is in de evolutie van het internet, dan wordt de impact gigantisch. Als je nu ziet hoe grote spelers als een gek investeren om te proberen de top van de berg te claimen, dan is dat wel een teken waar het naartoe gaat. Dus helemaal niets doen, kan je wel op een achterstand zetten en op een gegeven moment zelfs compleet irrelevant maken. Mijn advies is daarom om het leren over de metaverse heel serieus te nemen, maar maak je geen zorgen dat je morgen een metaverse-ervaring moet hebben omdat je er anders uit ligt. Nee, het kan best zo zijn dat er nog een tijd overheen gaat. Maar dan het bruggetje terug naar het internet: toen dat opkwam, was het voldoende om een eigen website te maken en er wat op te zetten. Maar de spelers die zich toen vol op het internet gestort hebben, hebben wel de successen geboekt.’

RB: Je noemde al het benaderen van concullega’s om meer te leren over de metaverse. Wat kunnen organisaties nog meer doen?

‘Ik denk dat het onderwijs een hele handige is. Dat is ook ons doel; het onderwijs en het bedrijfsleven met elkaar verbinden. In het onderwijs is er best wel wat tijd om dit soort zaken (de metaverse, red.) te onderzoeken, en het onderwijs heeft minder commerciële druk en zal minder snel zien hoe urgent het onderwerp is. Maar kan wél onderzoeken wat je creatief met de metaverse kunt. En je doelgroep – de jonge generatie – loopt ook rond in het onderwijs. Die kun je betrekken bij projecten om ze te laten experimenteren en leren. Als ik een bedrijf was, zou ik een ingang zoeken bij bijvoorbeeld beroepsopleidingen. Dat lijkt mij een win-win.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie